Ik ben de canbus weg opgegaan. Krijg in mijn ESPHome logs mooi de states binnen per adres (00 voor uit, 01 voor aan).
[22:27:03][D][canbus:069]: received can message (#1) extended can_id=0x100ff00 size=4
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[0]=00
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[1]=41
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[2]=06
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[3]=00
[22:27:03][D][canbus:069]: received can message (#1) extended can_id=0x100ff00 size=4
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[0]=00
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[1]=41
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[2]=06
[22:27:03][V][canbus:079]: can_message.data[3]=01
Maar op welke manier toggle jij de lichten precies? Je stuurt datzelfde bericht terug op de can bus? bv. 00410600. Hieronder een voorbeeld met een switch in de ESPHome config.
Alvast bedankt! Ik weet ondertussen ook hoe je een SX-kabel maakt. Kan wel interessant zijn om dit hier te delen, aangezien er verder geen informatie over beschikbaar is.
Klopt maar in mijn geval ook om de max200 uit te lezen, via een ethernetkabel krijg ik er geen concrete informatie uit. Ze wisten bij Dobiss ook niet waaraan dat precies lag…
Dus als ik het goed voor heb kan je via de canbus enkel de states uitlezen maar niks manueel gaan aansturen? Dat doe je dan eerder via tcp of over serial? Maxtool reversen dus…?
Vreemd dat mijn switch dan niks doet, ook al stuur ik het correcte commando. Is er een reden dat je cansend gebruikt en niet de ingebouwde canbus.send functie van ESPHome?
Maar 01 sturen is geen toggle he, dat is het ON commando en 00 is OFF… Als je echt wilt togglen , probeer dan eens 02
Ik gebruik geen toggle commando, want ik lees de States uit, zodat HA ook de status weet van de lamp, ik gebruik dus de toggle feature van HA zelf
Ik ben trouwens ook gestart met de ESP, maar dat bordje heeft mijn max200 kapot gemaakt, maar wellicht eigen fout, ik had alleen maar de H en L aangesloten, en geen GND
Maar ik weet niet of ik die code nog heb ervan, zal nog eens moeten zoeken
Hmm, ik zie dat ik heel wat gepost heb destijds in de dobiss2mqtt thread, ook de ESP code, maar was al.lang geleden , ik heb de ESP nooit gebruikt om iets te sturen, gewoon om te lezen… Ik wou vooral de drukschakelaars uitlezen, om dan andere acties te kunnen doen in HA…
Maar je hebt problemen met die extra 0?
Dat lijkt idd het probleem te zijn. Een 02 doet ook niks trouwens. Terwijl het commando wel weer correct is. Wat bedoelde je indertijd trouwens met die ghost programma’s? Want ik kon de drukknoppen direct uitlezen van de canbus.
Heb je wel de evolution SX? Want als je op een drukknop klikt, dat commando staat niet op de canbus… Je ziet alleen wat de lamp/schakelaar doet op de canbus (de state)
Ik wou dus bv via een drukknop een stofzuiger aanzetten bv, wat ik nu doe, via een drukknop zet ik een programma aan (Ghost programma dat niks doet) , deze state lees ik uit, en dan doe ik mijn actie in HA
Ik heb een programma gemaakt dat iets doet met een temperatuur regime, iets aan / uit zetten… Maar ik heb helemaal geen temp sensor op mijn dobiss , dus dat doet niks
Maar het programma gaat wel aan/uit, die state vang ik op en dan schakel ik iets in HA