Dobiss lights integration

En is deze ook gemakkelijk te integreren met HA? Want ik zie blijkbaar enkel een integratie met Dobiss NXT?

Klopt, is geen integratie voor
 Het is wel mogelijk op basis van ethernet of op basis van canbus, maar het is wel wat nadenken en programmeren

Created a small tool to debug CAN traffic on the SX-Evolution. Posting this here as it might be helpful for someone. :slight_smile:

Cool, thnx for sharing!! Too bad the dimmers are constantly reporting state on canbus

Are you going to create an integration for HA based on evolution?

Helemaal geen probleem, ben de laatste tijd ook niet meer zo intensief bezig met m’n Dobiss/Home assistant. maar daar zou je me nog altijd heel hard mee uit de nood helpen :slight_smile:

Hey, Ik heb recent een .net versie van dobiss2mqtt van SpoBo gemaakt, Deze bevat ook een restapi:

docker: https://hub.docker.com/r/vandenboschvincent/dobissconnectorserviceapp

Momenteel enkel getest met AMBIANCEPRO
Zeker welkom om is te testen en laat maar weten als er problemen zijn.

1 Like

Is het niet beter om een canbus project te maken ipv via TCP, zo heb je toch instant status van je relays?

Ik heb gemerkt dat als een project aangesloten is via canbus de native dobiss app niet meer werkt. Maar idd op sommige vlakken is via canbus beter.

Hmm, dat is vreemd, zou normaal geen impact mogen hebben, want is een bus systeem, ofwel heb je een Jumper staan dat de canbus adapter je laatste endpoint is

Aangezien dit topic mijn inspiratie was wil ik graag mijn Dobiss GitHub project
hier delen. Na enkele maanden “prutsen” heb ik een werkende module om de signalen van de Digitale drukknoplijn ( DO0501, DO0502, DO0504, 
 ) met een microcontroller. Zo kan ik alle logical van de Dobiss modules ( DO5450 en DO5011) vervangen met mijn eigen Python aansturing. Python gebruikt CAN-bus om de modules aan te sturen en zo de nodige lichten, screens en ventilatie te bedienen.

Eindelijk kan ik zelf de functionaliteit van mijn lichtschakelaren aanpassen zonder beroep te doen op een electricien met de proprietary software.

De volgende functionaliteit om te ontwikkeling is een integratie met Home Assistant, zowel lichten aansturen vanuit Home Assistant als Home Assistant aansturen met lichtschakelaren.

2 Likes

Mooi, volgende week eens bekijken! Ik gebruik zelf de canable USB adapter, rechtstreeks op HassOS aangesloten, geen extra breadbord nodig etc

Ik maak ook gebruik van python can, en eigen custom component om de waardes over de canbus te gebruiken voor de States van de verlichting etc

Edit: ok, nu lees ik het tegoei, jij vervangt heel de max200! Netjes, moest deze bij mij ooit stuk gaan :+)

Je zegt properietary software? Welke software heb je dan niet die je elektricien wel heeft?

De Ambiance PRO Tool. Vroeger had ik er een demo versie van. Ik zie dat die ondertussen vrij te downloaden lijkt, dus de helft van mijn motivatie voor dit project lijkt dus ongegrond.

Maar bij mij is de hoofd module het aan het begeven en herstart die meermaals per dag. Het hele systeem reageert dan niet meer omdat de lichtschakelaars niet meer uitgelezen worden. Nu kan ik de andere modules verder gebruiken en indien nodig defecte modules vervangen met een ander merk relays of dimmer.

1 Like