In Denmark, ‘Smart Water Meters’ are being rolled out. They offer connectivity to the water metering. kpoppel has created a ‘Novafos/Easy-Energy’ integration. Unfortunately, it cannot work automatically, due to a hidden reCAPTCHA. Please find more details in kpoppels github repository.
I wrote a message the the utility (Novafos) suggesting they modify the security concept of their system, to allow integrations in for example home assistant. Please find the communication below, for reference. It is in Danish, sorry, but this is the language to use in dialogue with Danish authorities. I wrote Novafos with cc to the mayor of Gladsaxe, who also happens to be in the board of Novafos.
I think it would be great if other also write Novafos about this, as I believe it would be good for them, us and the environment if they act on this problem.
Kind regards,
Rasmus.
Fra: Rasmus Villefrance <[r***@v***.***]>
Sendt: 6. april 2023 08:41
Til: Kunder (Postkasse) <[email protected]>
Cc: [email protected]; Trine Græse <[email protected]>
Emne: Manglende adgang til data fra smart vandmåler
Hej Novafos,
Jeg vil gerne bruge (mine egne) data fra min smarte vandmåler. Indtil nu har jeg brugt dem via Watts app’en og jeres hjemmeside, som fungerer fint.
Imidlertid vil (mine egne) data være mere værd for mig, hvis jeg integrerer dem med alle mine andre data i det såkaldte ‘Home Assistant’ system, som er et open source projekt bemandet af nørder i hele Europa. I dette system håndterer jeg i forvejen mine el data, data fra min elbil, indeklima data osv. Jeg bruger systemet til bl.a. at programmere elbil og vaskemaskine til at bruge strøm og vand når det er billigst.
Imidlertid har Novafos smarte løsning ‘låst’ mine data, så jeg kun kan få adgang til dem via Watts app’en eller hjemmesiden. Jeg har ikke mulighed for at få (mine egne) data på anden vis. Til sammenligning kan jeg godt få mine el data fra eloverblik.dk, som giver fri adgang til alle (egne) data.
Er det vigtigt?
Ja, jeg synes det er vigtigt. Danmark er et foregangsland inden for den grønne omstilling, og os ‘hobby energispare nørder’ er en vigtig del af dette. Der er mange flere som mig, der er ærgelige over denne begrænsning. Se mere her: GitHub - kpoppel/homeassistant-novafos: Homeassistant wrapper around the Novafos KMD water metering data warehouse.. Især i vores område med mange store ingeniør arbejdspladser og universiteter sker der rigtig meget inden for dette område - også på hobbyplan. For eksempel ligger Watts A/S her i regionen, og de har da skabt arbejdspladser og udvikling.
Os nørder er med til at sikre arbejdspladser, velstand og den grønne omstilling i vores land. Home Assistant (https://www.home-assistant.io) er et virkelig spændende open source projekt og community, som har potentiale til at gøre en forskel for os alle sammen.
Hvad bør Novafos gøre?
I min optik (og sammen med mig alle de andre nørder) bør Novafos bede leverandøren, KMD Data, fjerne begrænsningen på adgang til (egne) data. Den tekniske forklaring kan findes i linket ovenfor. Jeg har cc’et ‘mit’ byrådsmedlem, Christina Falkberg, og ‘min’ Novafos bestyrelsesrepræsentant, Trine Græse, på denne mail.
Jeg ved at I har modtaget mange mails som denne, for vi er mange der ønsker at bruge (egne) data fra vandmålerne. Jeg håber, at I vil lytte til os.
Bedste hilsner
Rasmus Villefrance
|Afsender|Kim Nysted Christophersen [email protected]|
Kære Rasmus
Tak for din henvendelse. Vi er altid meget interesserede i at høre om nye tiltag, der kan understøtte den grønne omstilling.
Dejligt at høre, at du bruger Watts app og følger op på vandforbruget, selvom det p.t. ikke kan integreres med data i dit ‘Home Assistant’ system.
Vi udleverer ikke krypteringsnøglen til vores fjernaflæste vandmålere. At vi ikke udleverer krypteringsnøglen, er ud fra den holdning, at en udlevering af krypteringsnøglen kompromitterer den it-sikkerhed, som Novafos ønsker for Novafos datatransport. Det gør det fordi krypteringsnøglen skal være unik og ikke må kunne anvendes af andre end den der har afregningsforholdet på en adresse. F.eks., kan vi ikke holde øje med om en datatransport skal afbrydes, hvis en kunde fraflytter adressen.
Vi har i dette projekt valgt en fælles løsning, hvor det også kan være muligt at tilgå data fra varme- og elforsyning. Denne løsning er vores kunder tilfredse med, og vi har til orientering ikke modtaget mange andre henvendelser vedrørende udlevering af krypteringsnøglen.
Din henvendelse er dog meget relevant, og vil gerne gemme den i forbindelse med det videre arbejde med vores system til aflæsning af målerdata, således at det på et tidspunkt måske bliver muligt at kunne anvende dataene i andre systemer end de nuværende.
Venlig hilsen
Kim Nysted Christophersen
Teamleder kunder
Administration
Kunder