Zet ze in elke volgorde die je wilt, in zoveel kolommen als je wilt!
Tip: De oude manier met layout: grid-2 en show_widgets werkt nog steeds gewoon. De knoppen voor 1/2/3 kolommen blijven beschikbaar als je geen widget_columns gebruikt.
ik weert niet hoe ik de allarm kan in zette in visual editor ik weet niet hoe ik het kan doen en in jamal lukt het me niet de niet en veder de notificatie werk
Ik snap dat automatiseringen in het begin lastig kunnen zijn! Laten we het stap voor stap doorlopen.
Alarm instellen in de Visual Editor
Stap 1: Nieuwe automatisering aanmaken
Ga naar Instellingen → Automatiseringen en Scenes
Klik rechtsonder op de blauwe + knop
Kies “Maak een lege automatisering aan”
Stap 2: Trigger toevoegen (Wanneer moet het alarm afgaan?)
Klik op “Trigger toevoegen”
Kies “Tijd”
Vul de gewenste tijd in (bijvoorbeeld 07:00:00)
Stap 3: Voorwaarde toevoegen (Alleen op schooldagen)
Klik op “Voorwaarde toevoegen”
Kies “Numerieke status”
Entity: sensor.magister_odyn_aantal_afspraken_vandaag (vervang “odyn” met jouw naam)
Boven: 0
Stap 4: Actie toevoegen (Notificatie versturen)
Klik op “Actie toevoegen”
Kies “Notificaties: Verstuur een notificatie via mobile_app”
Selecteer je telefoon (bijv. mobile_app_iphone_van_mark)
Vul de boodschap in: School vandaag! Je hebt {{ states('sensor.magister_odyn_aantal_afspraken_vandaag') }} lessen.
Stap 5: Opslaan
Geef de automatisering een naam (bijv. “School alarm”)
Klik op “Opslaan”
Niet gelukt? Check deze punten:
Heb je de Magister integration correct ingesteld? Bestaat de sensor sensor.magister_[jouwnaam]_aantal_afspraken_vandaag?
→ Check in Developer Tools → States Heb je de Home Assistant Companion app op je telefoon? Zijn notificaties toegestaan voor de app?
Leren over Home Assistant
Als je meer wilt leren over automatiseringen, zijn deze pagina’s heel handig:
Je hoeft echt GEEN YAML te gebruiken! Alles kan via de Visual Editor.
Tip: Maak eerst een simpele test-automatisering die alleen een notificatie stuurt om 12:00 uur, zonder voorwaarden. Als die werkt, voeg je daarna pas de Magister sensor toe.
Lukt het nog steeds niet? Stuur dan een screenshot van je automatisering, dan kan ik precies zien waar het misgaat!
@markgollov ik denk dat je echt (nog) te weinig kennis hebt van Home Assistant en automations. Het wordt je telkens keurig uitgelegd maar vervolgens moet je wel zelf aan de slag. Je kan niet blijven roepen “het werkt niet” of “ik snap het niet”. Home Assistant kan best ingewikkeld zijn, probeer eerst gewoon wat eenvoudigere zaken voordat je met sensors en templates gaat werken.