Dobiss2mqtt

Om te dimmen op SX. Ik weet dat 2 om te toggelen is dus die brightness blokkeer ik sowieso. Maar ik zie ook dat jullie met stappen van 10 werken. Ik vraag me af of niet alles boven 2 gewoon toegelaten is. Indien niet dan lock ik het ook op stappen van 10.

Jah, als ik me goed herinner, dan was er geen verschil in licht sterkte… Dus bv 17% of 20% is even veel…
Alsook dacht ik dat mijn controller niet alle waardes accepteerde… Omwille van het feit dat ik eerst een conversie doe van Dec naar Hex … 0 … 255 … Moet dan worden geconverteerd naar 0 … 90 en in had idd problemen met sommige waarde… Daarom dus die stappen van 10

Ik denk dat ik dat uiteindelijk opgelost heb met een round functie

Ok dan ga ik ook gewoon stappen van 10 doen voor SX :slight_smile:

Is het met uw controller dan wel mogelijk?

Anders moet ik nog eens testen, want gebruik de dimmers eigenlijk niet echt… Ik stuur vooral de dimmers aan met mijn moods, dus allemaal vooral gedefinieerd

Met Ambiance kan je idd 0-100. Moods zijn daar zeker handig voor. Maar als je tegen google kan zeggen dat het nu even op 40% moet is ook fijn.

Ja, tegen Google zeg ik idd ook de waarde die ik wil… HA doet uiteindelijk dan wel de juiste stap

Nieuwe release ! Dimmen zou moeten werken op SX & PRO. Op SX met een brightness scale van 10. Op PRO een scale van 100.

1 Like

Mooi!

Als je een button press zou kunnen opvangen(drukknop), dat zou tof zijn!! Dan moet ik geen fake programmaties maken :wink:

Denk je dat dat mogelijk is?

Ik heb ondertussen mijn eerste stappen met hass.io gezet. Alles draait op mijn synology onder docker. Klaar om met mijn dobiss integratie van start te gaan :slight_smile:.
Sorry voor mijn noob vragen… maar zou je even stap per stap kunnen uitleggen hoe ik die mqtt dobiss integratie opzet? Heb ondertussen de MQTT integratie geïnstalleerd, alsook heb ik in de configuration.yaml volgende toegevoegd …
mqtt:
broker: ip_adres_van_hass.io server (= IP synology nas)
Wat werkt er exact met deze release? Ik kan lichten aan en uitzetten alsook dimmen. Ik veronderstel dat je de hardware buttons zelf ook gewoon kan blijven gebruiken, maar dat je daarvan geen terugkoppeling krijgt in HA. Klopt? Zijn er voor de rest nog zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Kan tijdelijk de DobissPro app nog gebruik worden?
Kan eventueel @pergola.fabio zijn workaround om op elke button een programmatie te voorzien hiermee gecombineerd worden?

Alvast bedankt!

Yep, je kan perfect combineren met mijn code voor die programmaties of bv lichtcel ofzo… Ik gebruik gewoon scriptjes ipv een volledige integratie … Kost iets meer tijd om in te stellen, beetje copy/pasten :wink:

Dobisspro app heb ik niet, dat bestond nog niet met de evolution serie ;).

Uiteraard kan je hardware buttons nog blijven gebruiken, dat is het mooie aan dit systeem, bij zigbee zou dat bv niet kunnen, want dan moeten lichten altijd powered zijn

Ja idd die lichtcel heb ik ook wel interesse in :slight_smile:
Als ik het zo hoor … en je maakt een combinatie van beide … heb je zo goed als een volledige integratie :ok_hand: :+1:

Ik gebruik voorlopig gewoon nog mijn eigen code… Dus ik heb voorlopig nog iets meer functies … Maar het komt op hetzelfde neer :wink:

Nee dat is fysiek onmogelijk gewoon via de IP Interface. Heb wel extra hardware liggen om het potentieel te doen maar vertrouw het niet zo goed om het er tussen te hangen. Maar is basically een canbus module die op hetzelfde canbus netwerk als de knoppen zou hangen. Ik denk dat ik dan de presses kan onderscheppen en ook op mqtt zwieren.

dobiss app zou nog moeten werken. als hij niet meer goed werkt moet je de frequentie van het pollen trager zetten. Je krijgt wel feedback van de drukknoppen. Je zal zien dat lichten aan / uit springen in home assistant als je ze fysiek aan en uit zet met de schakelaars. De polling frequentie bepaalt hoe snel je dat ziet gebeuren in home assistant.

Die lichtcel hopelijk werkt dat hetzelfde op SX & PRO. Kan zien om dit als volgende toe te voegen.

Qua programmaties weet ik niet hoe het werkt op PRO. Op SX kan ik aflezen uit jouw thread. Right, @pergola.fabio ? Weet je toevallig ook hoe het zou moeten werken op Ambiance PRO ?

heb alleen info van de SX
opvragen moet via 87 (dec) , of 57 (hex) en 2de byte is volgnummer van de programmatie
wellicht hetzelfde als op PRO? indien niet anders, is het gewoon wat nummertjes aflopen…

even een programmatie maken, deze aanzetten , en dan wat nummertjes aflopen, tot je een 01 als result hebt :slight_smile:

Ik kan het eventueel testen op een evolution pro … maar dan moet je me wel even uitleggen wat ik daarvoor moet doen :grin: . Welke tool gebruik ik daarvoor en hoe haal ik de info eruit.

Je kan gewoon mijn script gebruiken, die sensor…

Met die message3 een aantal posts omhoog

Ik heb ondertussen eea werkende gekregen met hulp van Vincent! Waarvoor dank. De dimmers werken niet, maar dat is logisch gezien ik niet de dobiss dimmer module gebruikt maar de gewone niko dimmers (330-00701).

@pergola.fabio jij gebruikt ook standaard niko dimmers ipv de dobiss dimmer module? Hoe stuur jij deze aan?

Hoe sturen jullie je rolluiken aan? Gezien dobiss hiervoor voor op en neer een aparte relais gebruikt. Gebruiken jullie hiervoor een cover card?

Hey,

rolluiken gebruik ik de template cover voor, kan je ook gewoon een service uitvoeren
is identiek als een lamp, aan / uit / stop … meer kan ik niet doen
ik kan via dobiss geen percenatage ofzo instellen, gewoon omhoog/omlaag/stop … :slight_smile:

idd, ik was verkeerd, ik gebruik geen Niko dimmers, maar de Dobiss dimmers…
maar er zijn integraties voor Niko hoor, gebruik jij V1 of V2 ?
ik heb destijds iemand geholpen met V1 , niko is op basis van Json, werkt eigenlijk identiek

je kan de JSON uitlezen om de ID’s te weten te komen van je lampen;, dan dmv onderstaande commandos kan je bv dimmen of aan/uit doen

maar google maar even, Niko is populairder, vind je genoeg info van om die json te bekomen

#shellcommands examples : 
#nikolamp_on: (echo '{"cmd":"executeactions","id":"16","value1":"100"}'; sleep 1) | nc IP 8000
#nikolamp_off: (echo '{"cmd":"executeactions","id":"16","value1":"0"}'; sleep 1) | nc IP 8000 
#nikodim_on: (echo '{"cmd":"executeactions","id":"56","value1":"100"}'; sleep 1) | nc IP 8000
#ikodim_off: (echo '{"cmd":"executeactions","id":"56","value1":"0"}'; sleep 1) | nc IP 8000