TCP commands for Ethernet relay

thnx, maar waarom neem je de wifi adapter? gaat toch ook met lan adapter hé?

niet met deze computer, hierop heb ik alsook de SW van DObiss geinstalleerd omdat ik dan peer to peer werk (lees kan kijken wat hij doet)

ah, maar peer to peer is toch niet nodig hé ?
je moet toch ook de software niet openen om te zien wat hij doet ofwel? ik neem aan dat je gewoon een licht moet aan / uit doen om data te zien? of eventueel de app van dobiss zelf gebruiken , die webserver

de instructies richting Dobiss controller moeten over het netwerk gaan (voor wireshark althans), de drukknoppen zitten op de drukknoppenlijn en dat ziet wireshark niet.
de reden waarom ik dit gedaan heb is omdat ik dan direct zie wat er gebeurt en de overhead van data tot een minimum beperkt wordt

ja, die webserver gaat ook over netwerk, want heeft idd ander ip adres
ok, jij duwt op een input aan/uit in je software , dan zie je idd wss een trace?

je kan toch ook dan eventueel filteren op IP adressen en poorten in wireshark om die overhead van data te vermijden
wellicht zal alles op over die poort 1001 gaan

nuja ,eens mee spelen

ah, maar nu weet ik wat het veschil is, uw software van dobiss is ook heel anders, is een nieuwe versie
uw software zal wss continu in verbinding staan met de dobiss controller
als jij bv op “ingangen” klikt, dan vraag je data op

dat is bij niet het geval… iik moet alles aanpassen in de software, maar dat is allemaal lokaal
dan moet ik deze data “senden” naar de controller, dan pas is er ook communicatie

idd mijn master is verbonden met lan, maar dit is naast de kwestie, je webserver zal alsook data verzenden en ontvangen op die welbekende poort. en dat IP moet je in de gaten houden wanneer je een software knopje indrukt:

ja, maar ik kan het idd ook wel doen met de software hoor
ik moet effectief op send/receive data klikken , om de config op te vragen van de dobiss …

ik ga het eens testen met de lichtsensor , die heb ik ook, dan kan ik de state van de lichtsensor eventueel gebruiken voor acties in Home Assistant :slight_smile:

dat lukt! als ik de lichtsensor waarden opvraag via Dobiss SW en wanneer wireshark opstaat dan zie ik alsook welk HEX waarde komt :slight_smile:

ok, nu nog een automation bedenken :slight_smile:

zou wel leuk zijn als iemand een officieel component kan maken voor dobiss
maar denk dat er te weining zijn die een dobiss systeem hebben
want in principe kan je alle uitlezen, volgens mij ook de beschrijvingen enzo

1 Like

inderdaad! Op welke versie zit jij met HA?

altijd de laatste :slight_smile:

@freezeke Could you tell me how you included the garbage collection in your Home assistant? is it also ILVA?

you can find it in HACS, it is the ‘ophaalkalender’ integration for Belgium waste collection.

if you don’t have HACS , you can find it here also https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Ophaalkalender

@Billybobbob

vraagje, je hebt toch al wireshark actief… als jij een licht aan doet, kan jij dit signaal opvangen (state)

ik wil de code een beetje verbeteren door de ‘sensor’ te vermijden, alsoook de state commandos te doen voor mijn lichten
dus als je de state ziet doorkomen bij het aandoen van een licht, dan kunnen we dat mischien dadelijk opvangen in de value_template

De drukknoppenlijn kan ik niet zien omdat die niet over tcp/ip komt, ik stuur nu rechtstreeks de uitgang aan. Ik denk dat alleen mogelijk is om via een sensor te pollen wat de status is van de uitgang

Betreft dat pollen moet ik nog wat verder uitzoeken gezien mijn master vast liep op een gegeven moment…

ja, maar ik bedoelde wanneer je lichten schakelt via TCP, niet via een drukknop
zie je dan ook de state passeren?
want bevatten de switchen/lights in HA ook telkens een state commando, om het icoontje aan te passen van licht aan/uit, dat is dan misschien niet meer nodig, dat zouden we dan in de value_template kunnen opvangen
scheelt heel wat regels code dan