TCP commands for Ethernet relay

Ok, eerst INLEZEN begrepen, dank voor de tip. Stel je voor: anders alles kwijt :cry:
Bedoel je met sferen dat je dan ook simpele automatisaties kan aanmaken zoals timers e.d. ?
Heb jij ook van die touchbuttons van dobiss zelf? Werken hier eerder niet dan wel …

Nee, sferen zijn moods, bv meerdere lichten of dimmers aanzetten met 1 druktoets…

Maar automaties kan ook, dat zijn programma’s in de software, bv nachtverlichting van zo laat tot zo laat aan / uit, of aan als donkerder dan x procent…

Nuja, dat kan ook met HA…
Alleen de sferen achter een druktoets kan natuurlijk niet met HA…
Nee, al mijn druktoetsen zijn van Niko, zeer tevreden van, ook voor de 2de functie, als je een druktoets langer inhoud

Hi Fabio,
ik ben nog aan het vechten met mijn shell commandos:
Heb mijn token aangemaakt via profiel : toegangtoken met lange levensduur.
Deze heb ik dan gekopieerd in de shell command :

shell_command:
  state_tablet_on: "curl  -k POST -H \"Authorization: Bearer XXXXX\" -d '{\"state\": \"on\",\"attributes\": {\"assumed_state\": true,\"friendly_name\": \"tablet\",\"icon\": \"mdi:lightbulb-on\"}}' https://XXXXX.duckdns.org:8123/api/states/light.tablet"
  state_tablet_off: "curl  -k POST -H \"Authorization: Bearer XXXXX" -d '{\"state\": \"off\",\"attributes\": {\"assumed_state\": true,\"friendly_name\": \"tablet\",\"icon\": \"mdi:lightbulb-on\"}}' https://XXXXX.duckdns.org:8123/api/states/light.tablet"    

Maar de status (sensor san interval staat bij mij op 10) van het icoontje verandert niet direct en duurt effectief 10 seconden :grimacing:

Als ik het volgende in de safari browser ingeef :

https://xxx.duckdns.org:8123/api/states/light.tablet?api_password =xxx

waar xxx= mijn gewoon password is werkt de status wel zonder vertraging :

{"attributes": {"assumed_state": true, "friendly_name": "tablet", "icon": "mdi:lightbulb-on", "supported_features": 0}, "context": {"id": "dc10470fb3c64a5fb83b47e73d54f4c3", "parent_id": null, "user_id": null}, "entity_id": "light.tablet", "last_changed": "2019-05-11T06:49:12.267314+00:00", "last_updated": "2019-05-11T06:49:12.267314+00:00", "state": "off"

{"attributes": {"assumed_state": true, "friendly_name": "tablet", "icon": "mdi:lightbulb-on", "supported_features": 0}, "context": {"id": "816ea34d6c63484d9aa19446e6d103ad", "parent_id": null, "user_id": null}, "entity_id": "light.tablet", "last_changed": "2019-05-11T06:49:56.265446+00:00", "last_updated": "2019-05-11T06:49:56.265446+00:00", "state": "on"}

Enig idee waar dit aan ligt?

correctie: bovenstaande geeft de status toch niet direct door.
het duurt effectief ook 10 seconden, mijn shell commando werkt dus niet

Heb de scan interval nu voorlopig op 2 sec gezet maar wil de controller ook niet meer belasten dan nodig is. Of heeft het te maken met mijn token die niet correct is?
Log jij in HA frontend met paswoord of met username en password?
Wil je misschien nog even de stappen doorgeven die nodig zijn voor de shell command?
Thx!

hey
ja, maar als ik mijn lichten aan doen BUITEN HA, dan veranderd de status ook pas in HA na de 10 sec scan interval, dat heb ik ook hoor
ik gebruik de state shellcommands alleen in de template light
dus als ik het licht aan doen IN HA, dan is de status direct veranderd…

Hi Fabio
logisch, dom van mij. :upside_down_face: Ik dacht dat het te maken had met mijn bearer token…

Hey Fabio,
Super, met veel dank aan U :trophy: zitten al mijn lichtpunten in HA met de correcte status.
3 lichtpunten geven echter de on status van het icoontje niet weer = ik zie in de sensor soms 5a ipv 01?
Ik heb alle configuraties nog een gecheckt en zie niet direct een fout.
Een bug zeker?

No :wink:

Geen probleem hier thans, is dat toevallig een dimmer?

net effen gecheckt en die drie lichtpunten zitten idd op een dimmodule maar worden niet gebruikt om te dimmen. Enkel toggle on/off.
Die 3 lichtpunten zijn leds waarvan ik de 3 drivers even heb nagekeken en zijn alleszins geen dimbare drivers ; geen Dali, geen 1-10V en geen phase dimming. De dimmodule is dus enkel gebruikt als toggle on/off. Misschien had de installateur indertijd voorzien om deze te kunnen dimmen.
Misschien kan ik even proberen een andere hex te sturen naar die module? Zou top zijn als die 3 laatste lichtpunten ook correct worden weergegeven in HA.

hey, maar dan klopt het ook hoor die 5A

dimmers geven via de sensor waarden door van 00 … 90
in stappen van 10 , dus 00 …10 …20 …30 … 90
raar maar waar, maar waarde 90 is effectief 100% aan,
De sensort die je uitlees, zijn eigenlijk HEX waarden, die 00 en 01
90 => geconverteerd naar HEX = 5A

je moet voor je 3 “dimme” lampen, gewoon deze aanpassen naar :slight_smile:
value_template: “{{ states.sensor.dobiss.state[0:2] == ‘5A’ }}”

fixed :slight_smile:

Hey,
ben er nog niet met de value aan te passen naar 5A:
Nu stuur ik x41\x01\x01 om aan te zetten en x41\x01\x00 om uit te zetten en werken effectief en geeft in de sensor 01 voor licht aan en 00 voor licht uit=perfect dus maar het icoontje licht niet op.
Ik zie dat er met dit commando twee controllers vd dobiss worden aangezet

Met x41\x01\x01 gaat led 2 op de dimmer controller aan en led 10 op de relay extension
Wat ik ook gemerkt heb is als je met de klassieke schakelaar aanzet geeft ie 5A in de sensor en als je aanzet met de dobiss webserver 01.

Zou het kunnen dat dimmers op een andere range zitten dan 41-42-43?
Thx

ja, de dimmer is bij mij ook een aparte module
ik heb 4 x relais van 8 , en deze hebben alle een uitbreding van 4
dus 4 x 12 , is relais 41,42,43,44
mijn dimmer relais heeft 4 uitgangen, dus code is idd 45 om aan te sturen

is idd vreemd dat de webserver een andere output geeft dan de klassieke schakelaar
maar ik zie net in mijn code dat ik het andersom doen
ipv de value template te laten checken op = 01 , doe ik bij mijn dimmers net het omgekeerde :slight_smile:
ik check idd of de waarde NOT : 01
ik heb dit moeten doen om idd de value in mijn geval van ON, niet altijd 01 is… , maar een brightnesswaade …
jij kan geen brightness aanpassen?

probeer het dan eens zo ?

value_template: "{{ states.sensor.prog.state[42:44] != '00' }}"

ok, zal het vanavond proberen

Met dit krijg ik wel het oplichtend icoontje als ik schakelaar aanzet vanuit HA en komt de sensor op 01

value_template: "{{ states.sensor.prog.state[50:52] != '00' }}"

Met de klassieke schakelaar geen oplichtend icoontje en komt de sensor op 5a
Wel merk ik op als ik schakelaar aanzet vanuit de dobiss webserver komt de intensiteit op 100% in de dobiss app en zet ik de schakelaar aan vanuit HA komt de intensiteit op 1% in de dobiss app terwijl de lamp ook effectief 100% brand.
Het moet dus wel met de value te maken hebben denk ik?

klopt, maar die value_template is puur alleen maar om de state van je icoontje aan te zetten als je je lamp met klassieke schakelaar aanzet, dan is het toch OK? want je hebt nu ingesteld dat hij moet oplichten als de waarde != 0 is?
dan is het toch goed?

de state van je icoontje zal ook veranderen als je je lamp aan doen vanaf HA zelf, daar dient je shell commando toch voor?

sorry hoor, maar ik denk dat er een misverstand is
het icoontje in HA van die drie lichtpunten die op een dimmodule zijn aangesloten lichten niet op als ik ze aanzet met de klassieke schakelaar. Alle andere lichtpunten doen het wel goed.

Ah ok, maar je zegt in vorig bericht dat de state wel veranderd van je icoon als je deze aanzet via HA? Is het dan na 10 seconden? Is het de sensor die het doet of je Shell command?

ik krijg nu de melding status sensor unkown voor de dobiss. Geen enkele schakelaar doet het nog.
En niet enkel de dobiss schakelaars maar al de rest in HA ook niet
Zie hier in de logs :

Timeout for command: python3 /config/dobissreceive.py
06:31 components/command_line/sensor.py (ERROR)
Error saving event: <Event call_service[L]: domain=switch, service=turn_off, service_data=entity_id=switch.tablet>
06:31 components/recorder/__init__.py (ERROR) - message first occured at 06:31 and shows up 3 times
Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('call_service', '{"domain": "switch", "service": "turn_off", "service_data": {"entity_id": "switch.tablet"}}', 'LOCAL', '2019-05-15 04:31:33.926363', '2019-05-15 04:31:33.960650', 'de45b335753d4b5b8cf57b1c045d3272', 'aee504b591aa4363ae18314fefccf95c')] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/4xp6)
06:31 components/recorder/util.py (ERROR)
Error saving event: <Event call_service[L]: domain=switch, service=turn_on, service_data=entity_id=switch.tablet>
06:31 components/recorder/__init__.py (ERROR) - message first occured at 06:31 and shows up 2 times
Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('call_service', '{"domain": "switch", "service": "turn_on", "service_data": {"entity_id": "switch.tablet"}}', 'LOCAL', '2019-05-15 04:31:33.104559', '2019-05-15 04:31:33.134528', 'e314502705d6460bb1c1ade5fe170362', 'aee504b591aa4363ae18314fefccf95c')] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/4xp6)
06:31 components/recorder/util.py (ERROR)
Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('call_service', '{"domain": "switch", "service": "turn_off", "service_data": {"entity_id": "switch.tablet"}}', 'LOCAL', '2019-05-15 04:31:32.037410', '2019-05-15 04:31:32.072432', '98b7df30a8c944468305f2d5998eb8f9', 'aee504b591aa4363ae18314fefccf95c')] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/4xp6)
06:31 components/recorder/util.py (ERROR)
Updating command_line sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:10
06:31 helpers/entity_platform.py (WARNING)

ik zal eerst eens moeten uitzoeken wat er aan de hand is , gisteravond werkte alles nog perfect
SD kaartje waarschijnlijk beschadigd …

Idd, of SQL corrupt, gewoon even database verwijderen en ha rebooten