Dobiss lights integration

Wel, als je de drukknoplijn wilt gebruiken, dan kan je best idd een can adapter kopen, dan heb je instant traffic, maar dan moet je HA wel kort bij je kast staat , of eventueel er een nodemcu plaatsen, via esphome kan je ook can traffic uitlezen en sturen .

Nadeel van de ethernet optie, is dat je je max moet pollen om de 5 sec ofzo ,dus die vertraging heb je dan ook op je druk knoppen, alsook de status van je lampen is pas zichtbaar na die 5 sec, wat op zich niet erg is…

Maar ik heb de evolution SX , is een iets ouder model, waar de code net iets anders is… Maar iemand anders heeft mijn code ook gebruikt, en aangepast voor de pro… Hij ging een volledige guide posten, alsook hoe je de can adapter kan aansluiten

het verhuizen van mijn home assistant server moet wel lukken - dus dan ga ik voor de canbus optie :wink:

Zou ik idd ook doen, is veel leuker om instant traffic te hebben, vooral voor de drukknoplijn…

Moet je wel nog een canable kopen, op AliExpress zijn die goedkoop!

Hierbij link, ik heb de “pro” genomen…

https://vi.aliexpress.com/item/1005004972158302.html?spm=a2g0n.order_detail.order_detail_item.3.1af1f19cCqSJhK&gatewayAdapt=glo2vnm

Die behuizing kan je ervan halen, en dan kan je die flashen , ik heb er SLCAN opgezet

1 Like

De Canable-pro stick is toegekomen. :wink:
Hoe ga ik te werk? (ben echt leek in dit soort dingen :s)
Al bedankt

veel lezen! start vanaf hier:

@pergola.fabio zin om nog iemand uit de nood te helpen? Zit met enkele vragen omtrent mijn SX Evolution installatie.

Stel ze gerust?

Ik ben de canbus weg opgegaan. Krijg in mijn ESPHome logs mooi de states binnen per adres (00 voor uit, 01 voor aan).

[22:27:03][D][canbus:069]: received can message (#1) extended can_id=0x100ff00 size=4
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[0]=00
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[1]=41
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[2]=06
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[3]=00
[22:27:03][D][canbus:069]: received can message (#1) extended can_id=0x100ff00 size=4
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[0]=00
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[1]=41
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[2]=06
[22:27:03][V][canbus:079]:   can_message.data[3]=01

Maar op welke manier toggle jij de lichten precies? Je stuurt datzelfde bericht terug op de can bus? bv. 00410600. Hieronder een voorbeeld met een switch in de ESPHome config.

switch:
  - platform: template
    name: "CAN Bus Switch"
    id: canbus_switch
    turn_on_action:
      - canbus.send: 
          canbus_id: first_canbus
          data: !lambda return {00, 41, 06, 01};
          remote_transmission_request: true
    turn_off_action: []
    optimistic: true

canbus:
  - platform: esp32_can
    id: first_canbus
    tx_pin: GPIO5
    rx_pin: GPIO4
    bit_rate: 125kbps
    can_id: 16842496
    use_extended_id: true

Dit werkt ook gewoon volgens de logs, al valt het mij wel op dat er een extra 0 is toegevoegd aan het extID.

[22:14:06][D][switch:012]: 'CAN Bus Switch' Turning ON.
[22:14:06][D][canbus:032]: send extended id=0x0100ff00 rtr=TRUE size=4

Het zou 0x100ff00 moeten zijn, niet 0x0100ff00.

Deze toggle heeft dan ook geen enkel effect.

Hmm, dat weet ik niet van buiten meer zal morgen eens zien in de code… Ik denk dat ik nog stuur via TCP, maar wel de States lees via canbus…

Maar ik heb wel wat example codes voor canbus te sturen

1 Like

Alvast bedankt! Ik weet ondertussen ook hoe je een SX-kabel maakt. Kan wel interessant zijn om dit hier te delen, aangezien er verder geen informatie over beschikbaar is.

Sx kabel? Je bedoelt voor de relais te programmeren met sx tool?

Hier heb ik trouwens mijn code geshared:

Klopt maar in mijn geval ook om de max200 uit te lezen, via een ethernetkabel krijg ik er geen concrete informatie uit. Ze wisten bij Dobiss ook niet waaraan dat precies lag…

Dus als ik het goed voor heb kan je via de canbus enkel de states uitlezen maar niks manueel gaan aansturen? Dat doe je dan eerder via tcp of over serial? Maxtool reversen dus…?

Kan beide, de link die ik post, was voor canbus…
Maar via TCP ken je ook States uitlezen en sturen

Serial lukt niet, maar wel TCP of canbus

Vreemd dat mijn switch dan niks doet, ook al stuur ik het correcte commando. Is er een reden dat je cansend gebruikt en niet de ingebouwde canbus.send functie van ESPHome?

Ah, maar ik gebruik geen esphome, ik gebruik de canable USB adapter, ik vind dat een mooiere oplossing dat zo ESP bordjes :slight_smile:

Daarom ook de canutils … via python zou het ook kunnen

Maar 01 sturen is geen toggle he, dat is het ON commando en 00 is OFF… Als je echt wilt togglen , probeer dan eens 02

Ik gebruik geen toggle commando, want ik lees de States uit, zodat HA ook de status weet van de lamp, ik gebruik dus de toggle feature van HA zelf

Ik ben trouwens ook gestart met de ESP, maar dat bordje heeft mijn max200 kapot gemaakt, maar wellicht eigen fout, ik had alleen maar de H en L aangesloten, en geen GND

Maar ik weet niet of ik die code nog heb ervan, zal nog eens moeten zoeken