Dobiss lights integration

nee, veel verschilt dat niet, dit is bv de code om een lamp aan te zetten

message = binascii.a2b_hex ("ED43310000000000000000000000AFAF" + sys.argv[1].zfill(2) + sys.argv[2].zfill(2) + sys.argv[3].zfill(2))

arg1 = module, bv 41 , dan arg2 is de id van de relay, 00 tot 11 en dan arg3 is 00 of 01 voor aan / uit …

dit is de string om status op te vragen , polling

message = binascii.a2b_hex("ED63300000000000000000000000AFAF4205420a410041014102410341044105410B42024304430A430B4408440943074306440A4500450145024503410A4106")

dit stuk is vast : ED63300000000000000000000000AFAF
en dan moet ik gewoo aanvullen met module + relays, bv module 42 , relays 05 … enz …

hierbij documentatie https://www.dropbox.com/s/e8iun70h4rbjojn/SX%20Evolution%20-%20IP%20acties.pdf?dl=0

Mijn systeem is ook een ambiance denk ik
Enkel de master module is al eens veranderd naar een Max. Om zo de webmodule te kunnen aansluiten (waarbij Dobiss ook gewoon via een usb to can werkt)
Ik heb wel nog een alert module (maar de sensoren zijn al lang stuk)

Mijn webserver is ook stuk, die is eruit :slight_smile:
Ik heb nu op die can2usb module, mijn ESP bordje aangesloten via de H en L , 2 kabeltjes

OK, ik probeer vandaag nog een versie te maken die met de Evolution werkt. Ik zal het zelf niet kunnen testen uiteraard.

Ik ben eerst de code terug fatsoenlijk aan de praat aan het krijgen. Op dit moment hangt HomeAssistant volledig als de Dobiss LAN niet bereikbaar is.

:slight_smile:

Merci alvast, maar heeft geen haast hoor, want moet dan toch nog een test versie opzetten

Ik wil het zelf ook terug bruikbaar hebben, en het zit er zo te zien dichter bij dan ik dacht…

Ik lees net heel dit topic terug en ben erg enthousiast over jullie bevindingen!
Ik wil op termijn namelijk heel die Dobiss ervantussen halen en de CAN signalen opvangen met mijn Wago PLC (die ik ga aansluiten op Home Assistant) om dan met eigen relais de lichten te schakelen vanuit HA.

Zal alvast eens een CAN module bestellen :slight_smile:

Op Ali zeer goed koop, zowel de canable.io alsook de mcp2515 …

Ik gebruik nu de mcp2515 op mijn nodemcu v3 … Loopt zeer goed!!! Kan ik eindelijk Spotify bedienen via mijn drukknoppen :wink: of mijn wifi led strips van tuya

Hey allemaal, ik heb een Dobiss systeem zonder CAN-USB of Ethernet module, en ik zou graag mijn insalatie iets slimmer maken met HA.
Ik heb al een Pi met een RS485 / CAN module van waveshare om mijn inverter uit te lezen. Ik heb die module gekocht met het idee dat ik het CAN deel zou kunnen gebruiken voor de Dobiss bus.
Heeft er iemand de pinout van de CAN connector? Ik weet dat er van die omzetprintjes bestaan, maar ik heb al de nodige kabels van een ander project, dus als ik het zelf kan doen, des te beter.

Hmm, well systeem heb je dan ? Want zonder ethernet of can, geen idee of je dan iets kan doen

Het is 2x DO5411 (Ambiance PRO), verbonden met een CAN kabel. Ze zijn geprogrammeerd door de electricien voor de oplevering (verkoop op plan), dus ik had er redelijk weinig aan te kiezen.
Fotos: Dobiss - Album on Imgur

Mijn hoop was dat ik een kabel in een van de open CAN poorten kon steken, die aan het CAN board op mijn pi hangen en dan uitzoeken welke paketten er allemaal over gaan om de sturing te doen.
Het is ook een redelijk simpel systeem (enkel schakelaars, geen dimmers) dus hoop ik dat het reverse engeneeren wel zal lukken.

Hmm, ik heb nog het oudere systeem, evolution,.

Heb je ergens een H L GND aansluiting waar je op kan koppelen? Zie het niet duidelijk op de foto’s, ik heb er een canable USB op hangen, werkt echt heel goed om uit te lezen…

Maar met ambience pro kan gewoon tcp sturing doen, je kan alles schakelen via home assistant, uitlezen kan je ook , via TCP polling , …

Via canable heb je wel instant verkeer, handiger voor polling

Neen, ik heb geen “gemakkelijke” H/L pinnen, vandaar dat ik vroeg of de pinout van de CAN connector bekend was. Er zit ook geen TCP aansluiting aan, want ik heb zo geen module.

Hmm , dan weet ik het ook niet zo direct :frowning:

Dat zwart kabeltje, is dat de can data kabel? Hoeveel draadjes zitten daar in?

Dat is de CAN bus, hij heeft 6 aders.

Hier staat zo’n printje op, maar natuurlijk niet de Pinot :slight_smile:
https://support.dobiss.com/books/nl-dobiss-nxt/page/dobiss-veo-xs-videofoon

Ah, daar zie je toch de aansluitingen op? Kan je toch de H L en GND aansluiten? Ik gebruik zelf de canable stick

Ok, na een korte zoektocht met de scope deel ik deze info voor de volgende:
De pinout voor een RJ12 stekker: H = 3, GND = 4, L = 5. Je kan ook een RJ11 (telefoonkabel) gebruiken, want de buitenste 2 draden worden dus niet gebruikt.

De CAN speed is 125kbit/s.

Met een rPi en een CAN HAT/USB adapter can je met de volgende commandos zien wat er allemaal over de bus gaat:

ip link set can0 type can bitrate 125000
ifconfig can0 up
candump can0 -L

Nu nog uitvissen hoe ik commandos kan sturen, want dat lukt nog niet direct.

1 Like

ah mooi !!

dit is bv een message om de state op te vragen van al je lampen :
message = can.Message(arbitration_id=0x800101 ,data=[0],is_extended_id=True)
dan heb je alle id’s van je lampen :slight_smile:
dit is bv een bericht om een lamp te togglen (2) , aan doen (1) uit doen (0)

je moet vertalen van hex naar dec als je via python stuurt
of je kan ook uiteraard testen via command line, dat is makkelijk om te sturen (via cansend)

message = can.Message(arbitration_id=0x800102 ,data=[0, 67, 0, 2],is_extended_id=True)
dit is dus lamp op relays 43 , met id 0

Heb je toevallig die PDF nog die je op dropbox had staan? Ik denk dat ik die nog wel ergens had opgeslagen, maar ik vind hem niet direct.