Dobiss lights integration

Klopt, ik heb enkel 2 relay modules.

Was eens even aan het kijken, jij vraagt per lamp de state op? Hoe zet jij alle States goed bij een HA restart?
Ik stuur altijd 1 specifiek commando bij een HA boot waarbij ik alle states uitleest van alle relays, zo zet ik dan alle states goed voor mijn lampen

Ja, ik had origineel ook iets gelijkaardig. Ik weet niet meer juist waarom ik die heb weg gedaan, maar ik denk dat het gewoon niet meer nodig was door die local-push logica.
Er is zeker een CAN commando om alle state op te vragen.
In elk geval is de state na opstart altijd juist binnen enkele seconden (duurt even lang dan de andere components), dus ik heb er geen last van.
Als ik me niet vergis roept HA nu af en toe die async_update op om ā€œproactiefā€ te syncen. Maar als er een CAN binnenkomt als gevolg van een drukknop, update die instantly dankzij async_update_ha_state.

Ah ok, eens verder bekijken dan :slight_smile:

Neen, ik gebruik nog steeds dezelfde setup als helemaal bovenaan :slight_smile:

Ah ok , ja, ik gebruik volledig CAN nu, maar nog geen custom component, eigenlijk nog steeds de template lights enz , maar dan met can messages ipv TCPā€¦
Grote voordeel is de States , die zijn instant

Ja tof! Maar mijn systeem heeft geen CAN. Ik kan er dus niet veel extra uithalenā€¦

Je had toch ook de evolution SX? Die heeft toch een CAN?

Je moet maar eens zien , op je max200 rechts bovenaan, daar zit je H / L / GND aansluitingā€¦

Als je ook destijds de webserver hebt gekocht, dan zit op die aansluiting je can2usb moduleā€¦ Die het verkeer vertaald voor de webserverā€¦
De can2usb heb je mss niet, maar de CAN op je max200 heb je normaal wel

Dit is mijn installatie


Denk je dat hier CAN op zit?

Yep , die aansluiting op je max200, daar is je canbusā€¦ Die M /cH / cL. , Dat is je canbusā€¦ Jij hebt nog het makkelijke systeem, daar gewoon 3 kabeltjes op zetten met die schroefjesā€¦ Denk niet dat er nu iets op zit zeker? Normaal is die aansluiting als je ook destijds de webserver had gekocht

Hmm, ik zal het eens testen als ik even tijd heb! Bedankt voor de tip :slight_smile:

Hey,

Ik heb spijtig genoeg geen tijd om hiermee bezig te zijn op dit moment. De custom component die ik gemaakt hebt werkt bij mij thuis redelijk goed: https://github.com/OpenJeDi/HomeAssistantFiles
Let wel op: je moet de develop branch gebruiken, niet de master branch. Dit is een rechtstreekse link: https://github.com/OpenJeDi/HomeAssistantFiles/tree/develop/custom_components/dobiss

Dat is zonder CAN interface, maar met de LAN interface van Dobiss. Ik denk niet dat het met een ander systeem dan de Ambiance Pro werkt.

Het is nog niet geĆÆntegreerd met HACS, dus de bestanden in custom_components in de repository moet je naar jouw custom_components folder kopiĆ«ren.

Daarna kan je bij integraties het Dobiss systeem toevoegen. Dus niet via de config file, maar via de web interface.

3 Likes

perfect, eens bekijken

hbe je ook support voor dimmers? want dat is anders als mijn systeem
jullie moeten blijkbaar 00 ā€¦ 64 meegeven voor brightness van 00 tot 255

gaat dat in stappen van 10 of kan per 1 ook ?

PS: kan je via conflg flow ook de polling tijd instellen? of heb je die vast gezet ?

Als ik het me goed herrinner, heb ik die polling tijd inderdaad in de config flow gestopt. Ik ben gestopt met de experimenten, maar als dat te snel staat hangt het Dobiss systeem op en den duurā€¦

1 Like

Ik heb een max200 module in mijn kastje hangen, daar komt een netwerkkabeltje op toe zodat ik mijn dobiss installatie binnen mijn eigen netwerk met een app kan bedienen en verbinding maken via maxtool.
Ik heb geen interface om alles buitenshuis te besturen.
Is er een mogelijkheid om de gegevens van mijn max200 binnen te trekken in mijn home assistant en deze van daaruit te besturen? Ik zag hier verschillende namen van installaties passeren ( evolution / ambiance / ambiance pro) maar heb geen idee welk type installatie ik dus heb.
Al bedankt!

Maxtool, maak eens een screenshot van de software? want ik heb dan een vermoeden dat je de Evolution SX hebt ā€¦ Die app waar je over spreekt, is dan via een Webserver? of is dat de Dobiss app van de playstore?

Ik heb een max200 module in mijn kastje hangen

Ik heb die ook, en ik heb een super oude (>20j) installatie. Volgens mij is de rest van de installatie niet zo relevant.
Ik gebruik in HA momenteel nog de integratie die ik hierboven (eerste post) heb beschreven.

Momenteel ben ik bezig om de Max200 uit te lezen via CAN. Mijn Installatie is zo oud dat die nog geen CAN gebruikt om tussen de modules onderling te communiceren, maar de Max200 publiceert dus wel alles op CAN.

Omdat ik niet kan solderen, heb ik deze oplossing gekozen:

  • Arduino MKR WiFi 1010
  • Arduino MKR CAN shield
  • Arduino MKR ETH shield (omdat ik voor dit soort zaken geen wifi wil gebruiken)
  • ArduiBox MKR om alles netjes op DIN rail in mijn kast te bevestigen
    Totale kost: ~ā‚¬150

Als ik er mee klaar ben, zal ik mijn bevindingen publiceren.

Idem hier, ik heb ook nog de oude max200, communicatie van de CAN bus is puur naar de webserver, idd niet onderlingā€¦ Ik doe ook alles via CAN, gaat supersnel en is instant! Zeer handig om de drukknopppen te gebriuken voor services in HA te schakelen, zoe heb ik in elke slaapkamer een 2de functie , die dan de stofzuiger aanzet voor clean rooming ā€¦ Of extra Wifi Led strips die ik aan doe ā€¦

Ik heb niks gesoleerd, gewoon de 3 kabeleltjes van de maxtool verbonden met een CAN USB adapter