Dobiss lights integration

Totale kost : 20€ :slight_smile:

Die hangt dan aan je device waar HA op draait veronderstel ik?
Ik wilde dat niet omwille van redundantie. Ik publish de CAN berichten op MQTT en wil dat mijn schakelaars blijven werken als HA niet meer zou werken. Ik gebruik een PLC om MQTT uit te lezen en relais te schakelen.

Dusja, @mvanimpe , het hangt er een beetje vanaf wat je precies wil doen :wink:
Als het puur uitlezen is en in HA dingen doen, is @pergola.fabio zijn USB stick de betere oplossing.

ja, maar hier blijft alles ook gewoon werken hoor als HA uitvalt, de stofzuiger kan ik dan idd niet meer aanzetten via een drukknop, maar de rest blijft werken uiteraard, het belangrijkste …

en idd die USB steekt dan in mijn ESXI server waar HassOS op draait … Ik gebruik de CAN puur voor de extra stuff

Daar zit het verschil :slight_smile:
Bij mij gaat het om essentiele zaken, daarom dat ik dus een robuustere oplossing heb gekozen.

ok :slight_smile:

maar de gewone schakelaars/lampen, die blijf je toch ook gewoon bedienen via dobiss zelf? of hoe moet ik het zien?

Schakelaars krijgen allemaal nieuwe electronica zodat ze op de Onewire bus komen (werkt nu nog met weerstanden achter elke schakelaar). De Max200 blijft en die leest de Onewire bus uit en publisht alles op CAN.
De CAN berichten converteer ik naar MQTT.
De Wago PLC leest MQTT uit en schakelt relais.
Tot over het puur functionele (domme) gedeelte.

HA leest ook MQTT uit en daar komt alle additionele logica in; het slimme gedeelte zeg maar.

ja, dat is wel wat werk :slight_smile: daar is mijn behoefte niet , mij is het vooral bedoeld om lichten en schakelaars aan te doen via HA , met instant state aanpassing, alsook de extra mogelijkheden met de drukknoppen, om andere services te schakelen in HA … meer als voldoende voor mij :slight_smile:

Wat wel handig is, zijn de screens/rolluiken… op dobiss Max 200 is er geen flag , dus je bent verplicht om met 2 drukknoppen te werken voor omhoog / omlaag … nu dus niet meer, ik doet dat via een toggle omdat ik de status weet van de rolluik …

Daarom dus ook die dummy programma’s waar je laatst achter vroeg, die lees ik uit en doe dan mijn stuff

Ik heb 102 schakelaars en 55 lichtgroepen, en volledige installatie vervangen met Dobiss is me prijs <> flexibiliteit niet goed genoeg. Daarom dus. En ja, vandaar ook die dummy programma’s!

Ja watte :-).

Heb ooit overwogen de NXT te nemen, maar was het niet waard… Wel mooi dat ze actief blijven, hebben nu onlangs ZigBee toegepast, alhoewel het gewoon een raspbee is

Heeft iemand van jullie ervaring met het connecteren naar de Maxtool met RJ11 to RS232 voor het adresseren van de modules?
dankzij jullie hulp heb ik heel mijn installatie beschikbaar kunnen maken voor Home Assistant, dus ik hoopte dat iemand van jullie weet hoe ik zelf de SX-kabel kan maken :slight_smile:

ik heb namelijk enkele aanpassingen gedaan aan mijn installatie. ik heb lichtkringen aangesloten op relais die oorspronkelijk voorzien waren voor rolluiken(die er nooit zijn gekomen). helaas zijn deze relais ingesteld om na een 30-tal seconden uit te schakelen. als ik dit wil aanpassen moet ik via de SX-kabel aansluiten op de module en via de sx-tool de module anders instellen.

in het slechtste geval zal ik opnieuw contact op moeten nemen met de installateur, maar misschien dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft :slight_smile:

de kabel zelf heb ik niet, maar ik heb wel de SX tools om de relays te programmeren

Jammer. toch bedankt voor de moeite!
De SXTool heb ik ook via de website van Dobiss te pakken gekregen, maar van die SXKabel is amper informatie te vinden. (ergens wel te begrijpen natuurlijk)

Dan zal ik de installateur eens moeten contacteren.

Is dat niet gewoon een seriele kabel? (serial to usb)

Hey @pergola.fabio ,
zou je het zien zitten om een ‘noob’ guide te maken van hoe jij MAX2000 binnengehaald hebt in je home assistant? (eventueel met een foto erbij?)
Ik heb wel wat basis kennis van de werking van/met Home Assistant maar hoe jij dit precies werkende hebt gekregen is voor mij via de bovenstaande teksten toch een paar levels te hoog gegrepen op dit moment :wink:

Mja, hangt ervan wat je wilt doen?? Heb je de evolution SX? Wil je op het principe van canbus( instant) gaan werken, of via ethernet (polling vertraging)

Dit is de foto van mijn setup. Er worden enkel lampen aangestuurd (geen verwarming).

Als software heb ik Dobiss Evolution Pro.

Op dit moment staan mijn home assistant-server en mijn elektriciteitskast niet in dezelfde ruimte maar daar kan wel voor gezorgd worden.

De dingen die ik graag zou zien:

  • ik zou graag via home assistant mijn dobiss lampen kunnen aan en uit zetten (en hun status opvragen)
  • de drukknooplijn gebruiken om apparaten te bedienen die niet geschakeld zijn met home assistant (bv een zigbee-lamp)

De manier waarop maakt eigenlijk niet zo veel uit - de meest ‘noob-friendly’ way zou ik zeggen ;). Al enorm bedankt om te reageren!

Wel, als je de drukknoplijn wilt gebruiken, dan kan je best idd een can adapter kopen, dan heb je instant traffic, maar dan moet je HA wel kort bij je kast staat , of eventueel er een nodemcu plaatsen, via esphome kan je ook can traffic uitlezen en sturen .

Nadeel van de ethernet optie, is dat je je max moet pollen om de 5 sec ofzo ,dus die vertraging heb je dan ook op je druk knoppen, alsook de status van je lampen is pas zichtbaar na die 5 sec, wat op zich niet erg is…

Maar ik heb de evolution SX , is een iets ouder model, waar de code net iets anders is… Maar iemand anders heeft mijn code ook gebruikt, en aangepast voor de pro… Hij ging een volledige guide posten, alsook hoe je de can adapter kan aansluiten

het verhuizen van mijn home assistant server moet wel lukken - dus dan ga ik voor de canbus optie :wink:

Zou ik idd ook doen, is veel leuker om instant traffic te hebben, vooral voor de drukknoplijn…

Moet je wel nog een canable kopen, op AliExpress zijn die goedkoop!