Dobiss2mqtt

ik heb nu binary sensors gemaakt, puur als test maar hoeft natuurlijk niet, je kan direct een service oproepen : , vb code :

    - can_id: 502
        then:
        - light.turn_on:
            id: light_1
            brightness: !lambda "return (float) x[0]/255;"

info over code en wiring : https://deploy-preview-823--esphome.netlify.app/components/canbus.html

1 Like

Ow dat is interessant nieuws :slight_smile: mijn mcp2515 wordt donderdag normaal geleverd. Meteen eens tussenhangen. Mijn esp bordje staat klaar.

@pergola.fabio dus jouw test binary_sensor geeft realtime de status van je relais 41 met id0 weer?
Deze binary_sensor hang je dan als value template aan je licht in HA, niet ? Zo heb je steeds realtime je status beschikbaar in HA.

Ik zou ook echt af willen van het pollings mechanisme. Ik merk ook dat mijn dobiss er toch af en toe last van heeft.
Als we via canbus connecteren kan eigenlijk alles realtime.

check the thead eens, er waren een paar posts omhoog met ook iemand met polling issues

voila, mijn eerste drukknop is een feit, in mijn badkamer heb ik een WIFI Tuya led hangen, totaal geen relatie met Dobiss dus… in Dobiss heb ik nu een dummy programmatie gemaakt
achter een shakelaar zet ik een toggle functie op de programmatuie aan/uit, zoals ook met een lamp

via canbus check ik nu de state van deze programmatie, in mijn geval is dat HEX 570300 voor uit , 570301 voor aan …

hierbij vb code :slight_smile:
ik heb gekozen voor toggles, omdat ik geen relatie wil tussen programma aan en led aan
want de led, die kan ik ook bedienen via google, dus als led uit is, dan kan het zijn dat programma no g steeds aan is, daarom dus de toggle

    on_frame:
    - can_id: -2130641152
      then:
        - if:
            condition:
              lambda: 'return x[1] == 0x57 and x[2] == 0x03 and x[3] == 0x00;'
            then:
            - homeassistant.service:
                service: light.toggle
                data:
                  entity_id: light.led_badkamer
        - if:
            condition:
              lambda: 'return x[1] == 0x57 and x[2] == 0x03 and x[3] == 0x01;'
            then:
            - homeassistant.service:
                service: light.toggle
                data:
                  entity_id: light.led_badkamer
1 Like

Voor de dummy’s onder ons. Wat heb je van hardware nodig voor de esphome?

ik had een nog een nodecmuv3 liggen + ook een MCP2515 (canbus) bordje nodig
denk een 25€ ofzo samen
documentatie is gebaseerd op wemo d1 , maar ik had de nodecmu nog liggen

de canable.io , die is ook nog in bestelling, via aliexpress, maar ga ik dus niet meer nodig hebben nu …

hier een vb van hoe ik het gemaakt heb, is maar snel in elkaar gestoken, ik ga het nu fatsoeneren nog en in een bakje stoppen
er zijn maar 2 kabeltjes nodig naar de Dobiss installatie , alleen de connectie H en L

edit: ik zie dat het verkeerd plaatje is, het is de VU pin die ik gebruik voor de 5V, NIET de VIN pin, dat is namelijk een input pin :slight_smile:

Zou zoiets als di werken
https://www.antratek.nl/microsoft-azure-iot-starter-kit-esp8266-thing

@tvds , of voor andere, als je wilt testen, je moet specifiek mijn esphome versie inladen

esphome_version: ‘pergolafabio:canbus’

de originele kon geen negatieve hoge can_id aan, dus heb even de code moeten aanpassen, er is een PR lopende die ik snel gemaakt heb

ik had deze gekocht destijds : https://www.bol.com/nl/p/iot-starter-kit-nodemcu-esp8266-wifi-breadboard-leds-arduino-compatible/9200000082970388/?s2a=

maar de MCP2515 heb je ook nog nodig

Thanks @pergola.fabio
Trouwens nogmaals dank als grondlegger om dobiss op de kaart te zetten binnen HA :clap:t2::+1:t2::wink:

1 Like

In theorie kan alles nu over de canbus lopen, want je kan namelijk ook sturen uiteraard…
Gewoon lichten enz aanmaken in esphome, alles dus… Wel wat werk, maar de finale oplossing is dan wel de beste… Geen probleem meer met polling etc, alles instant en veel meer mogelijkheden…!

1 Like

welke mcp2515 heb je genomen, kwestie van zoveel mogelijk de referentie implementatie te volgen :slight_smile:

Hier in het topic staat een link naar de module. Je gaat wat terug moeten scrollen. Is en link naar aliexpress.

Aliexpress linkje

Ja, die had ik, wel even geduld hebben, of je moet die ergens lokaal kopen :slight_smile:

Ook best dat je er 2 hebt, zo kunt ge eens een eigen canbus opzetten, zonder aan dobiss te koppelen…
Alsook denk dat een Wemos D1 beter is, die geeft effectief 5v als output…

En als je toch bezig bent, koop ook die level shifter, dan heb je die weerstand niet nodig… Die level shifter staat hier ook in bestelling :slight_smile:

EDIT : onderstaande dus, is dezelfde shop op ali, dan heb je 1 pakje van dezelfde shop

breadboardje nog, wat kabeltjes en wat weerstandjes, mss een kitje ofzo


en

en


of

voila nokel ali wat rijker gemaakt

nu een maandje wachten zeker :slight_smile:
ondertussen halen jullie de kinderziektes eruit.

weet dat je naar de dobiss ook request kunt sturen en dat je dan alle geconfigureerde modules terug krijgt en hun namen.
dus we zouden eventueel een script kunnen maken dat die request stuurt en die dan in een config omzet.
zodat je niet alles manueel moet doen.
ik had die eens onderschept met wireshark.

ja, heb ik idd nog niet getest, geen idee of dat ook op de canbus zit…, ben al blij dat ik nu mijn muurschakelaar voor andere dingen kan gebruiken…

gaat bepekt worden voor mij , hier en daar een schakelaar inzetten voor iets anders voor HA

wat ik wil bereiken is dat ik knoppen kan combineren met een aantal hue lampen.
nu is het soms knop induwen en dan in hue nog paar dingen aanpassen.
als ik alles op 1knop zou krijgen.

en ook sensors van hue combineren met dobiss.
ik heb bewegings sensors op de dobiss. maar die hebben al lang de geest gegeven.
dan ben ik beter af met sensors van hue/of ali en als ik die kan combineren.
en vooral ik heb schrik voor binnen een jaar of10 dat een deel van die dobiss niet meer gaat aan te sturen zijn met de huidige software