hey @spobo ,denk niet dat het de can programmer is …
mijne webserver heeft vorige week de geest gegeven, de can2usb module krijgt spanning van mijn webserver, dus die can2usb is ook zonder spanning nu in mijn kast
op zich niet erg, ik gebruik de webserver toch niet meer echt
polling en werkt nog steeds , want je polt toch op de master zelf , en niet op de webserver / can module?
Je communiceert denk ik wel via de CAN programmer hoor. Enkel dat ding exposed een socket waarop je berichten kan sturen en replies kan lezen. De can2usb dat is nog iets anders denk ik. En de webserver zeker. Dat is een extra laag bovenop de CAN controller denk ik.
ja idd, zal een extra laag zijn, die heb ik nu niet meer in gebruik, daar heb ik de esp module nu opgezet
ik zie mooi de canbus info doorkomen
esp kan je makkelijk koppelen met mqtt hoor, zijn genoeg voorbeeldjes voor, zo kan je rechstreeks iets schakelen, in jouw project dus zeer handig
ik ga me er deze avond eens mee bezig houden, eens de canbus info bekijken, ook de unieke id’s uitlezen enzo
Thanks for the quick reply! Ik heb de poll interval nu op 2000 ms staan. Enig idee wat een goede waarde is? Ik zit ook met een Ambiance PRO systeem. Ik zag de network interface als een ‘webserver’. Ik denk wel dat het eerder aan mijn server zelf ligt. Ik ben voor de derde keer van server aan het wisselen aangezien ik vaak tegen limieten loop. Ge gaan van een raspberry pi 2 => 3 => oude laptop naar nu een 4670k based system. Hopelijk lost dit het dan op.
Ik ga ook zo een module bestellen dat ik die knoppen kan uitlezen. Een losse dimmer output lijkt daar ideaal voor. Kan je 'id’s doorgeven aan de brightness setting. Ik zou die ook willen gebruiken voor tv/spotify/mijn hue lampen aan te sturen zonder het contact te schakelen.
@spobo@pergola.fabio Als ik ergens kan helpen met het converteren van mqtt messages naar entities in de code, let me know.
let op, met oudere systemen, de drukknoppen zitten NIET op de canbus, je zal dus een ghost programma moeten starten dat je aanmaakt via de software, dit ghost programma zet je achter een drukknop, je leest dan via de canbus wanneer her programma aangaat, dmv de knop die je induwt
Dit moet dan ook werken met een dim output? Je zet een waarde als brightness wat de id van de knop voorstelt? Zover mijn electronica kennis gaat is dat geen probleem als het een losse uitgang betreft.
Met ambiance PRO ga je de knoppen niet kunnen uitlezen vrees ik. De button presses komen niet op de CANbus bij de oudere systemen zo blijkt. Zoals @pergola.fabio zegt.
Maar zwier de polling gerust op 10000 of zelfs 20000 ofzo. Dat is gewoon de tijd die tussen polls zit. Dus in het slechtste geval moet je dan 20 seconden wachten vooraleer de state update in HA nadat je de knop de op muur gebruikt hebt. Of de app. Vooraleer de state daar juist is. Op zich geen ramp. Als je via HA zelf de switch aanpast is de state direct juist.
Knoppen ga ik doen via een dim output. Was een voorzien in mijn keuken die ik niet ga gebruiken. Lijkt mij een beter use om mijn 60 schakelaars een id te kunnen geven en opvangen.
Die polling doet dus niet meer dan de state in orde zetten? Het aan en uit zetten kan dus wel gebeuren zonder dat de state in ha correct is? Ik heb namelijk dit voor:
Ik zet de lamp aan, en hij gaat direct uit. Als ik dan snel dubbel klik gaat de lamp terug uit. Maar de state is dus nooit direct correct. Daarmee dat ik de polling zo snel had staan. Enig idee vanwaar dit komt en hoe ik dit best oplos?
edit: een input dat terug springt is nog ok, maar ik kan het ook laten dansen met meerdere inputs. Of ligt dit ook aan mijn te snel interval?
@pergola.fabio Ik probeerde dat nu te doen met node-red waardoor de polling zo laag staat. Mijn kitje is besteld op ali om op de canbus te werken
ja, ik had dat issue in het begin ook, wat ik doe, bij het aanzetten van mijn teplate lights bevatten allemaal 2 services
1 service voor effectief lamp aan te zetten
1 service puur voor alleen het icoontje ook aan/uit te zetten, omdat idd anders pas het icoontje actief na de volgende polling :
Als het puur komt doordat de state nog niet veranderd is zou ik in de dobiss2mqtt een tussentijdse mqtt message voor die entity kunnen doorsturen. Dit zodat deze al de juiste state heeft voor de poll. Dan kan ik de poll ook verhogen naar 20 seconden omdat die dan veel minder uitmaakt. Geen idee wat @spobo hier van denkt?
PS: Beiden een big thanks voor de snelle feedback en het meedenken!
klopt, je kan ook eens proberen een assumed state toe te passen via je customize, dan heb je geen slider icoon maar een power icoon, dan zie je tenminste dat slidertje zo niet schuiven
zo een power icoon, het voordeel is dan dat je een lamp kan aanzetten, ookal staat hij al aan (zonder state dus)
light.bureau:
assumed_state: true
dit gebruik ik trouwens om states aan te passen, daar hier geen service voor bestaat, ik doe dat via een shell command, met variablen zoals icon, name, api naam …
misschien is het een idee om die extra poll check weg te doen? en gewoon de state aanpassen zoals ik het doe? dat veroorzaakt mss het ophangen vanwege te snelle polls achter elkaar ?
Ik heb de indruk dat de poll erachter niet correct is. Heb de poll interval nu op 20 seconden gezet. Als ik nu enkele minuten wacht, gaat de state nog niet juist.
Hoe kan ik dit best debuggen? Ik kan de code lokaal draaien maar weet niet goed waar ik moet begin te zoeken. Any pointer? Anders zal ik dit weekend eens zoeken.
@spobo, ik ben bijna klaar met mijn canbus projectje
ik struggel nog even met de code, mss kan jij helpen
het gaat vooral om de condition op deze lijn: lambda: 'return x[1] == 0x41, return x[2] == 0x00;'
ik wil 2 waardes eerst checken namelijk x[1] moet 0x41 zijn, en x[2] moet 0x00 zijn, in 1 conditie
x[3] is de waarde van de lamp, die zet dan een binary_sensor aan als test in mijn geval
met 1 conditie, dan werkt het wel, maar dan check ik heel relays module 41
ok, gevonden
voor de geinstersseerde, hierbij code dat werkt, en is echt INSTANT
heb er nu even een binary sensor op gehangen als test, maar je kan eender wat doen!!
nu kan ik eindelijk muurschakelaars gebruiken om stuff te bedienen in HA