Dobiss2mqtt

Hey @pergola.fabio. Heb je nog altijd een oplossing nodig voor je rolluiken met 1 knop te kunnen bedienen? Ik heb dit in mijn dobiss nxt integratie gestoken door de laatste richting bij te houden, en dan zelf de ‘toggle’ actie te implementeren. Dat werkt nu goed, enkel als ik HA herstart weet die dus niet of er ondertussen via dobiss zelf iets veranderd is. Maar dat is bijzaak voor mij. Ik gebruik verschillende zigbee knoppen, en het is wel handig van maar 1 knop/actie te moeten gebruiken voor het openen en sluiten (en stoppen) van rolluiken…
Ik vermoed dat je hetzelfde zou moeten kunnen door template covers te gebruiken, waarbij je de laatste richting ook opslaat in een Boolean of zo…

ja , ik gebruik idd template covers, met als input boolean de state , dus na een herstart is het idd nog hetzelfde

Het bijhouden van de richting heb je die in je Dobiss NXT gestoken of in HA?
Ik heb zelf geen NXT, maar kan je in Dobiss geen flag gebruiken om de richting bij te houden? En dan de state van die flag in HA in je template cover gebruiken?
Bij een herstart zou je ook niet eenmalig alle statussen van je dobiss entiteiten terug kunnen uitlezen om alles up to date te zetten in HA?

ik heb die nu in HA bijgehouden. Maar ik zou idd kunnen een vlag in de NXT server gebruiken. Probleem is dan hoe ik die moet linken - momenteel wordt alles automatisch vanuit dobiss naar HA ge-exporteerd. Ik krijg dus alle lichten, scenarios, vlaggen, sensors, covers, etc binnen. Als een vlag zou willen gebruiken voor de status, moet ik die op 1 of andere manier linken met een cover… Misschien door dezelfde naam met een suffix te gebruiken of zo… zal er es over nadenken :slight_smile:

Zeer interessante thread. Ik had geen idee dat er nog mensen waren die Home Assistant willen gebruiken met een Dobiss installatie.

Ik ben jaren geleden begonnen met de implementatie van een custom component voor Dobiss. Ik heb de files online gezet: https://github.com/OpenJeDi/HomeAssistantFiles/tree/master/custom_components/dobiss

In de recente versies van Home Assistant werkt de component niet meer zo stabiel, en ik heb nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken. Wel heb ik de code veranderd naar de nieuwe manier van configureren in HA, zodat je via de Integrations kan werken ipv de config file. Ik zal die code uploaden naar een aparte branch gezien ik het nooit helemaal aan de praat gekregen heb.

De code bevat misschien nuttige code (importeren van een installatie bv), maar ik ben eerlijk gezegd meer geïnteresseerd in de rechtstreekse CAN methode die hier beschreven is.

Is er al ergens een repository ofzo met die informatie gebundeld? Of kan ik best de informatie uit de posts hier halen? Ik heb maar zeer weinig ervaring met ESP bordjes enzo, maar dit is een ideale kans om wat bij te leren.

Bedankt allemaal, nu heb ik eindelijk terug goesting om het Dobiss systeem fatsoenlijk te integreren. Ik was al aan het twijfelen om een NXT module te kopen (veel te duur voor wat ik ermee zou doen), of het Dobiss systeem te vervangen met iets waar je minstens events kan opvangen als een knop ingedrukt wordt (nog duurder).

1 Like

Een upgrade naar NXT is idd niet nodig, als je HA gebrukt… Ik ga toch zeker die custom eens bekijken, hier werkt alles stabiel… Wel heb ik evolution , maar maakt niet uit…
De can chip met een ESP draait hier heel goed, leuk om directe communicatie te hebben… Let wel op, drukknopen kan je niet uitlezen, je moet fake items maken die je stuurt… Die fake waarde kan je dan op de canbus zien verschijnen…

Die esphome is leuk, maar ik zie het liever werkend hebben met de canable.io adapter, dan hebben we iets dedicated en plug en play…
We zoeken nog gewoon een python programmeur… Bij deze gevonden :slight_smile:

Btw , met jouw custom, als je een lamp aandoet, veranderd dan ook de state van je icon? Of moet je wachten op de polling?

Er is alleen polling met de TCP interface, dus ja. Ik poll wel nadat je een statusverandering stuurt, maar voor de rest is het ook een vast interval. Ik heb gemerkt dat het misloopt als we dat sneller dan per seconde willen doen.

Hier een “evolution pro” gebruiker :grin:
Net zoals @pergola.fabio heb ik ook een mcp2515 maar met een esp32 bordje gedurende weken perfect werkend. Echt top om instant je statussen te zien updaten :blush:. Had een 6-tal relaismodules geïntegreerd en werkte echt instant. Dan zat de esp32 wel aan zijn max. Bedoeling was om een 2de esp32 bordje met mcp2515 bij te zetten.

Maar sinds Daniëls canbus branch gemerged is met de esphome:dev heb ik het hier niet meer werkend gekregen. Heel bizar.

Ik heb ook nog een canable.io liggen. Moesten we die goed aan de praat krijgen lijkt dat inderdaad nog de beste oplossing. Hier is de interesse ook heel groot! Ik ben verre van een programmeur, maar ik kan zeker testen :grin:

PS: @pergola.fabio Koen van dobiss had nog wel gemeld dat ze al gemerkt hebben dat het aansluiten van de M naast de CH & CL soms wel aangewezen is. Met de capable.io kan dat dacht ik.

gebruik je de esphome:dev repo?
want daniels code zit enkel in de dev repo niet in release repo

Ja, dat weet hij, maar er is een issue met laatste Dev huid, is nu een ongelukkig toeval… We moeten een eerdere commit laden, dan gaat het wel…

Maar @tvds , waarom plug je die canable anders niet in een Windows pc? Je kan dan dat Windows tooltje gebruiken om te zien of je iets ziet op de canbus…

Of eventueel, je hebt toch 2 mcp2515? Zet eens die 2 bordjes in verbinding met elkaar, want je kan ook data op de lijn zetten, dan weet je nog dat je hardware ok is.,.

Denk niet dat het iets met die M te maken heeft…

Ik heb de canable.io kort even ingeplugd. Zowel met als zonder M aansluiting. Maar ik krijg nog geen data door. Ik veronderstel dat je als bitrate 500Kpbs moet nemen. Heb alle waardes echter getest. Ik kreeg op een bepaalde moment een 0 waarde door voor ID & DLC, maar dat was het.

Op bepaalde bitrate waardes kon ik mijn lampen in dobiss niet meer aansturen, bij andere bitrates wel. Ik heb ook met de bus termination gespeeld, maar zonder succes.
Was wel een korte test, dus nog niet uitvoering gedaan. Iemand anders toevallig al eens aangekoppeld?

je moet bitrate 125KBPS nemen , dat is ook de default van de MCP2515
zelf heb ik de canable.io nog niet getest, was ook maar een idee :slight_smile:

Wat ik doe is van een relay module output 9,10,11,12 gebruiken. Deze extend relais kaart is niet aanwezig maar elke relais is voorzien om 12 outputs aan te sturen. Dus ik gebruik output 9…12 als vlaggen om de status te weten als een geheugensteun.

Maar dat gaat alleen bij NXT systemen?

Ik heb de evolution pro :slight_smile:

Hmm, kan je dat anders eens in screenshots laten zien? Want begrijp het niet helemaal

Ik heb een relay kaart van 8 uitgangen en ik gebruik geen extensie van 4 extra uitgangen (lees 4 vlaggen) op die module, maar op de module heb ik zowiezo 12 uitgangen

Deze uitgang stuur ik samen met een andere uitgang aan, alleen die ene uitgang zou terug uitgaan terwijl die andere aan blijft zodat we weten welke richting deze uitging, dat steken we in een conditie.

Dus ik gebruik 1 drukknop en 1 sfeer, als die virtuele uitgang (lees conditie) aanstaat dan sturen we de garage poort open, als die virtuele uitgang niet aan staat doen we de poort dicht.

Edit: tuurlijk je zal die vlag moeten resetten via een signaal of op tijd… in mijn geval een eindeloop via de ingangmodule

ah ok, ik ben mee
nuja, dat kan ik helaas niet, want ik heb die 4 extra uitgangen al in gebruik
ik heb het opgelost door de state op te vangen in een input boolean
op mijn drukknoppen heb ik nu een toggle actie gedaan, want ik stuur nu via canbus rechstreeks
via HA, vang ik canbus signaal op, HA weet de state van de covers, dus indien hij omlaag is, gaat ij omhoog

zo spaar ik 2de functie van mijn drukknop en is dan handiger in gebruik

Ik begrijp dat via de canbus je events kan opvangen en sneller de logica erachter kan laten uitvoeren. Ik gebruik nog steeds command_line hex codes om te sturen. Maar als ik mijn analoge ingangen poll om de 60 seconden dan om de drie dagen loopt de master vast, enig idee waarom? Ik gebruik ook een touchscreen die meekomt met de software en ik gebruik alsook temperatuur sensoren, de pirs en softtouche, zitten mee op de drukknoppen lijn, dat kan het toch niet zijn. Als de socket open is kan er geen andere verbinding plaatsvinden, dus daar kan het niet aanliggen…