Dobiss2mqtt

nee, moods kan je idd alleen maar sturen, valt niks uit te lezen :slight_smile:
heb je geen klok? ah ik hier wel, gebruik hem heel veel

bv, mijn ledlampjes op de trap gaan aan als de lichtcel bv < 85% is, en gaan altijd uit om bv 23.00
of ook mijn spotjes op de parking

Fancy :slight_smile: En uiteindelijk wel handig dat het allemaal op hardware niveau loopt. Mijn idee was om mijn basic dobiss installatie slimmer te maken met hass :stuck_out_tongue: ik controleer ook wel lichten op tijd en lichtsterkte maar met sensoren buiten dobiss. Maar als hass problemen heeft dan werkt er amper nog iets uiteraard.

Als je weet hoe ik de tijd moet uitlezen wil ik dat wel proberen. Maar denk dat ik het dan ga moeten exposen als 1 of andere sensor.

moods weet ik niet goed op wat ik dat dan moet mappen. Dit is wat er momenteel beschikbaar is: https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/. Eventueel een switch die altijd uit staat en die de mood dan triggert als je de switch aan wil doen.

programmaties zouden ook op een switch kunnen mappen.

idd, zou ook werken met een switch, voor zowel moods => staat idd default op false
en voor porgrammaties, daar kan je perfect een value template op toepassen

zal eens horen hoe het zit met de “klok” of deze te benaderen is via api

Top @spobo mooi overzichtje :slight_smile: ! Ik gebruik dobiss2mqtt op dit moment zonder polling. Zit nog even met issue van de 0-10 dimmers. Kom wel goed! Alvast iedereen bedankt voor het werk :clap:t2::+1:t2:

Hallo Kevin,
ik zal me even voorstellen, ik ben Peter en heb een huis gekocht waarin het dobiss sx ambiance zit, nu heeft de vorige eigenaar geen software meer en kan eigenlijk niks meer vinden op internet, ik zou graag een paar schakelaars wijzigen en een paar lichtpunten, zou het kunnen zijn dat deze software bij mij ook functioneerd, en is het dan mogelijk dat ik dan deze software kan krijgen ?

bel maar gewoon even naar Dobiss/Fermax, zij zijn eel behulpzaam, kunnen je perfect de software bezorgen
ik heb de SX evolution, gebruikt de maxtool nog, denk niet dat deze dezelfde is

bij dobiss geven ze aan particulier geen info, en ook geen software,zijn wel behulpzaam voor het vinden van een installateur, maar die geeft geen garantie bij deze oude situatie of het gaat werken. toch bedankt voor de informatie.

hier is mijn maxtool, wellicht werkt hij ook wel bij u
ff IP ingeven van uw controller, en dan alles inlezen

Heel vriendelijk bedankt, ik ga er eens na kijken of ik er verbinding mee kan maken, nogmaals bedankt !

Ik heb de Dobiss Ambiance PRO 2_0_0 staan.
Mocht je die nodig hebben laat maar weten.

Mvg Kevin

hello,

I’m new in home assistant and in this community.
I’m using Dobiss at home (NXT) and interested to manage dobiss with home assistant
are you aware that dobiss is developing an API ?

http://support.dobiss.com/books/nl-dobiss-nxt/page/developer-api

best regards,

jean-pierre

yes, but we have the older systems , not compatible probably :slight_smile:

Vraagje, (gezien we hier veelal nederlands praten :p)
Hoe begin ik hier aan?
Mn schoonbroer heeft ook dobiss en wil dit koppelen aan HA.
Broker heeft hij al installed

Hierbij : https://github.com/SpoBo/dobiss2mqtt

Allees staat uitgelegd daar

Hoe installeer ik die addon?
Ik vind die niet in HA en ook niet onder hacs of integrations

Die pagina op github spreekt van config file onder data zetten, maar ik vind die data niet.
Enkel die config.js nodig of gans de map?

Het is een NXT installatie, hopelijk werkt dat?

Neen, nxt niet supported

Je meent het, staat wel in de lijst maar idd als niet supported, dus dat gaat helemaal niet dan?
Ohmy das wel een serieuze bummer

edit: er staat nochtans dit

NXT

Set dobiss.interface to NXT.

Currently this is linked to the same protocol as AMBIANCEPRO. This might not be working correctly.

It might not, dus misschien ook wel?

hello,

indeed, API is only for NXT…
they are in alpha version … :wink:

Technologie

  • REST API : voor het uitlezen van de installatie en het sturen van acties
  • WebSockets : voor het ontvangen van real-time push status updates

Real-time push status updates :grin:
Zowel lokaal als via cloud in te stellen
Interesting … maar dan moet je weer een NXT master module aanschaffen. Iemand een idee wat dat kost (upgrade van evolution pro naar nxt)?

Ik zie niet echt het voordeel, toch zeker niet als je met home assistant werkt… Zonder HA uiteraard wel, dan kan je bv Google assistant gebruiken, maar ook weer beperkt … Bv al geen aliassen…

Ik pull om 2 sec, is hetzelfde als push