Dobiss2mqtt

Misschien maakt de pro / evolution ook gebruik van sockets,. Maar weten we het gewoon niet… Op welke manier zou die webserver werken? De lokale webserver dus

Push status doorkrijgen lijkt me wel handig ipv continu zelf alles te pollen.
Ik gebruik dobiss2mqtt in passieve modus. Heb polling afgezet, gezien ik nog een issue heb met mijn dimmers. Die staan niet op een dobiss dimmer module maar wel op een 0-10v module en werken dus (nog) niet in dobiss2mqtt. En het zijn net die lichten die we veel gebruiken :grin:.
Jouw master module heeft die last van die continue polls? Of is dat verwaarloosbaar?

Interessant die nieuwe NXT API. Ik kende het nog niet. Ik vraag me ook af wat een upgrade kost. Als ik daarmee de keypresses van de schakelaars kan intercepten heb ik wel interesse. Maar op het eerste zicht is het enkel om de state van je relays door te krijgen. Dat doet dobiss2mqtt nu via polling ipv push. Push via websocket is uiteraard efficienter. En vermoedelijk ook sneller updates.

Denk wel dat ik de readme ga moeten aanpassen dat NXT nog niet supported is. Ik ging er vanuit dat het ook gecontroleerd kon worden via de CAN Programmer.

Als iemand een NXT heeft wil ik gerust meehelpen om dit te integreren.

@tvds je kan het interval van het pollen ook aanpassen. Zet het gerust op 1 minuut of langer. Als je dan iets via HASS doet doet hij ook wel een poll vlak na de actie. Maar verder doet die dan gewoon een poll om de minuut.

Met die push API zou dit uiteraard geen probleem meer mogen zijn.

zou die webserver ook geen gebruik maken van websockets?
maar anyway, als je alleen de keypress wilt opvangen, en daarom wilt investeren… duur grapje dan :slight_smile:
Wist je dat je nu ook Niko schakelmateriaalt hebt met zigbee technology?
Dus als je thuis alles al van Niko hebt, dan kan je op de schakelaars die je instant wilt laten schakelen door iets in HA… deze vervangen door Niko schakelmateriaak, deze zijn zelfs zonder batterij!!!
Denk toch niet dat je alle schakelaars wilt inzetten voor entitys in HA? 95% ga je toch gebruiken voor je lampen…

alsook niko zigbee smart plugs … om hier en daar een extra geschakeld stopcontact te maken…

Bedoel je de webserver van ambiance pro ? Maybe.

En ik heb ze toevallig vandaag zien staan in de winkel Niko met zigbee zonder batterij. Maar ik laat liever de standaard Dobiss installatie intact. Dat alles op zich gewoon werkt moest HASS uitvallen (wat bij mij jammer genoeg veel te vaak is) + als ik het ooit verkoop kan de volgende eigenaar gewoon puur dobiss gebruiken zonder zich met HASS te moeten bezighouden.

Voor hetzelfde geld is die module maar een paar 100 euro dan is het de moeite imo. Ik zou graag elke schakelaar een dimmer maken.

Bij mij is elke lamp een hue lamp. Omdat ik geen dimmer relays heb en ook omdat ik de temperatuur graag regel van mijn licht. Als ik mijn hue lamp aan zet en de relay staat af dan zet ik die nu aan via dobiss2mqtt. Daarvoor dient het bij mij. Als ik de lamp uit zet met de switch is de lamp uiteraard uit.

Maar, het zou cool zijn als ik de klik event van schakelaars kan onderscheppen. Een dubbelklik zou de lamp dan laten loopen over zijn volledige range van sterkte. En door nog is te dubbelklikken bevestig ik de sterkte dan. Moest HASS uitvallen blijft alles nog gewoon werken met de simpele short press. Best of both worlds. En ik kan met een bepaalde schakelaar lang in te houden zeggen dat het huis in sleep mode moet gaan etc. Maar voorlopig zie ik niets over keypresses in de API :frowning:

Ik heb de web server van de ambiance
Dit is een simpele php applicatie die dan via de usb2can seriële instructies stuurt via de van bus
Dit zijn dezelfde instructies als in de andere apps

Ik wel al gezien dat ik met de usb2can keypress kan zien
Echter doe ik iets fout in het oproepen van de seriële connectie
Want het blokkeert altijd na het ontvangen
Ik vermoed dat de connectie in read/write geopend wordt

Ik zal eens horen bij de mannen van dobiss, had er wel goed contact mee, die hebben ook mijn evolution SX naar cloud geupgrade (webtool) zodat ik geen poort meer moet openzetten op router… Nuja, eigenlijk gebruik ik die webserver toch niet meer …

Maar een keypress onderscheppen, dat is idd enigste wat we nog missen, als we dat kunnen doen, is er geen reden om over te stappen naar NXT

Hey @spobo
Ik moet voor mn schoonbroer NXT integreren met HA
In je tekst stond er dat je bereid was te helpen…
Bij deze…
Hoe begin ik er aan?

Ik ging dit eerst via deze addon doen en mqtt maar blijkbaar is het waardeloos om dit zelfs te proberen en is die api de enige manier

It appears NXT works via a new API via REST and WebSockets. This is not implemented currently. If you have an NXT system, and are not affraid to dig into the code a little bit, reach out on the home assistant community and we can help you integrate it.

Edit: ik ben er vanavond terug… Ik weet niet of jij dan eventueel tijd hebt?

@xtra , hoe kan jij die keypress opvangen? kan je dat even delen?

ik heb ook feedback van dobiss, zou toch alleen maar gaan als we dummys programmataies aanmaken:

quote :

De oplossing met de dummy programmatie is inderdaad de enige oplossing in PRO om zoiets te verwezenlijken.

De vertraging is inherent aan het systeem van polling.

Door de CAN bus rechtstreeks te gaan uitlezen, kan je sneller reageren, maar de ID van een drukknop wordt enkel in NXT op de CAN bus gepost.

Je zou via de CAN bus wel de actie om de dummy programmatie te schakelen kunnen onderscheppen om daar dan iets anders mee te schakelen…

wel ik heb de dobiss can module
ik heb die even aan een andere linux gehangen en die toont dan gewoon een seriele interface.
als ik daar dan een terminal op hang en ik duw op een key dan zie ik een string doorkomen
echter ik zie in de code van dobiss dat ze een read-only openen
maar ik ben er met mijn terminal nog niet in gelukt een read/only te openen
ik denk dat hij daarop blockt

kan je die code eens delen? mss iets meer gedetaillleerd? dan vraag ik eens na
zou handig zijn als we dit konden doen , ipv die dymmy programmaties aan te maken

Niemand met NXT ervaring die het werkend heeft en wat tips of aanzet kan geven?

Ik heb trouwens feedback van dobiss, voor non-nxt users raden ze ons deze aan https://canable.io/
Via can dump kunnen we dan ook alle live statussen opvragen…
Lijkt me dan beter alternatief voor keypresses, ipv een upgrade naar NXT :wink:

Duw je op een knop waar een output aan hangt? Misschien zie je wel gewoon een update van de relais door komen. Maar wel een interessante piste. Zou het kunnen dat er maar 1 iemand tegelijk kan lezen op de seriële poort?

@skank ik denk dat je de enigste met NXT bent. Ik heb eerder tijd in weekends. Ik kan wel eens proberen ahv de documentatie een eerste opzet te doen. Om bv enkel lampen te ondersteunen. Zien wat dat geeft. Jij moet dan verifiëren of het effectief werkt. En eventueel de code verbeteren totdat het werkt :slight_smile:

Wel handig dat die NXT ook makkelijk kan uitlezen wat er allemaal op je systeem hangt.

Niemand van dobiss die me een gratis upgrade wil geven zodat ik het perfect kan integreren? :thinking: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nice. Swws bestellen. Moet je er 1 voor je volledige installatie hebben of 1 voor elke cirkel met knoppen?

Geen flauw idee? Ik vermoed 1 ? Is dat niet een soort bridge ofzo? Zoals ook de webserver werkt? Keep us posted!! Dan ben ik ook wel geïnteresseerd

@xtra gaat je hier ook mee kunnen helpen, hij kon toch via terminal de can uitlezen

@spobo: dat zou super zijn als je een eerste stap kan doen.
De api in dobiss is al geactiveerd.
Ik zal aan mn schoonbroer vragen of ik er in het weekend aan kan.

Uiteraard is het de bedoeling te werken totdat het werkt :slight_smile:

Of deze @xtra @spobo


of

denk dat de 2de juiste is, is precies een klein verschil tussen de 2
Geen shipping en goedkoper, gewoon wat langer wachten :wink:

Maar lijkt me identiek te zijn, ze linken zelfs naar de canable website

Interessant topic : Canopen (Can bus) for home automation, a good idea or not?

@spobo , @xtra

nog wat extra info van dobiss:

  1. ik heb gevraagd, puur uit interesse , wat een upgrade zou kosten naar NXT, blijjkbaar is het alleen de master controller die vervangen meot worden, de andere modules in mijn geval moeten een SW update krijgen…zodra ik weet wat het kost, laat ik het jullie ook weten … nuja, ik ben nog niet direct overtuigd om te upgraden, ik zie nog geen meerwaarde

  2. de usb to can aansluiten, feedback dobiss:


Hangt ervan af: als ze een oudere MAX200 hebben, is de CAN bus nog bedraad aangesloten (CH/CL/M).
Indien ze een nieuwere hebben en ook een CAN/USB interface, dan zit er normaal een patch blokje tussen om van RJ12 naar CH/CL/M te gaan. Ze kunnen daar gewoon met een UTP aansluiten.

Ook interessant lijkt me deze versie : https://ucandevices.github.io/cec.html
deze kan je benaderen via rj45, dan heb je geen PC of raspberry nodig in de buurt van de dobiss configuratie

aansluiting in mijn geval, dus om terug te komen op jouw vraag @spobo , we hebben er dan maar 1 nodig, in principe dus voor 18€ zijn we gesteld om keypresses op te vangen