Dutch gas prices addon

Another update hit the road today:

  • Added the ability to use a unique identifier for the cheapest gas station sensors
  • Documentation updates
2 Likes

Ha Kevin, ziet er mooi uit, ben benieuwd of ik het ook zo werkend krijg. Maar voodat ik er mee ga klooien, zie je misschien kans om deze addon ook via HACS te publiceren? Of vraag ik dan iets moeilijks?

Ik gebruik nu nl. een specifieke scrape van de site van tinq, maar het meestal goedkope TINQ station is helaas onlangs overgenomen door Argos met héle andere prijzen tot gevolg.
Dus zeker zo duur als de benzine tegenwoordig is, lijkt me deze addon erg handig, dan kan ik gewoon automatisch de goedkoopste in de buurt vinden.

Dat is niet mogelijk. HACS draait om python scripts op basis van al aanwezige componenten. Deze addon draait ook op python, waarbij er ook aanvullende software geinstalleerd wordt.

Oh, misschien begrijp ik het dan niet helemaal goed, kan ik dit wel werkend krijgen in HA in docker op een synology?
Ik heb hier wel ooit een custom script werkend gekregen voor de PS5 integratie, maar weet eerlijk gezegd niet meer zo goed hoe dat ging. Draait dit ook gewoon op een soortgelijke manier dan?

Sterker nog, als je in HA je locatie gebruikt, zie je altijd het goedkoopste in de buurt, waar je op dat moment bent :wink:

Als je docker op synology gebruikt kun je niet de addons van HA gebruiken, installeer je HA in VMM op synology dan kun je er wel gebruik van maken:

De supervisor van HA biedt voordelen als je mij vraagt, omdat dan je hele ecosysteem HA is. Addons bieden nog veel meer voordelen dan alleen de dutch gas prices addon ;).

uiteindelijk is DGP een docker, maar ik ben niet van plan daar een standalone van te gaan maken. Hij is nu geintegreerd met allerlei onderdelen van HA.

Zoals jij het zegt klinkt heel eenvoudig, maar heeft helaas wat nadelen:

  • dan moet ik helemaal op nieuw beginnen met opbouwen HA (niet zo vreselijk maar wel veel werk… heeft ook zo zijn voordelen)
  • de VMM op synology kan alleen werken met een btrfs volume, en ik heb alles op EXT4
  • de huidige volumes zitten behoorlijk vol, dus een gehele schijf vrijmaken en uit de pool halen om daar dan een enkelvoudige btrfs schijf van te maken gaat me niet lukken
  • btrfs is nog steeds een gevaalijkere indeling dan ext4, igv spanningsuitval heb je grotere kans op onherstelbare volumes dan bij ext4. Gevolg: ga niet alle schijven overzetten ivm risico data verlies

Hierdoor blijft er m.i. weinig hoop dat ik op korte termijn over zal stappen op een VMM HAos, ik zit dan eerder te denken aan een separate rPi kopen en daar hass os op te zetten speciaal voor dit soort dingen.

Voordat ik dat doe, even nog kijken of het niet toch mogelijk is op de huidige wijze te integreren.
Ik heb dus docker images met HA maar ook MQTT draait netjes in een docker.
Daarin draait op dit moment o.a. ook een .py script via het command line platform als custom sensor en dat werkt heel mooi.

- platform: command_line
  name: ps5_wired
  device_class: connectivity
  command: 'python ./custom_sensors/ps5.py -b DEV_PS5'
  scan_interval: 30

Is het niet toch mogelijk om jouw scripts, wat tenslotte ook python scripts zijn op deze manier aan te roepen? En dan met een scan interval van 4x/dag dat lijkt me zat voor de benzineprijzen. De output kan dan ook gewoon naar MQTT, waar je voor de sensor bijvoorbeeld “last run” date-time teruggeeft.

Sorry voor de vragen, maar ik heb hierbij eigenlijk vooral een klok horen luiden en geen idee hoe ik bij de klepel kom… Dus is dit een mogelijkheid of complete zinloosheid en moet ik snel een extra rPi kopen :slight_smile:

Een py script kun je prima aftrappen, maar je moet docker hebben. De huidige container is gemaakt voor de HA infrastructuur en gaat dus standalone niet werken. De scripts werken niet zonder docker, dus helaas kan ik aan je vraag niet voldoen.

Er is nog een andere manier waarop je het zou kunnen oplossen. Als je makkelijk HA als vm kan opspinnen, dan zou je er 1 kunnen draaien voor alleen addons. Binnen DGP kun je een mqtt server definieren en daar geef je dan de mqtt broker op die met je huidige HA instance praat. In DGP wordt alleen de configuratie van je mqtt opgeslagen, dus 1 malig een backup draaien nadat het klaar is en je hoeft je weinig zorgen te maken over een crashend systeem.

Ha Kevin, klinkt goed! Ik draai alles al in de docker, dus ook mosquitto draait al in een eigen docker. Een losse docker container naast de huidige draaien is m.i. helemaal geen probleem maar zoals gezegd die vmm van synology gaat hem voorlopig neit worden. In je laatste bericht spreek je echter wel weer over een VM, wat bedoel je daar precies mee? Ik kan bv. ook nog in vmware op mijn windows pc iets draaien als dat helpt. Die windows PC staat toch ook meestal wel aan.

Ah excuus, ik had uit je verhaal begrepen dat je wel ergens een btrfs volume kon maken. Mijn voorstel zou dan zijn: gebruik ~2.5 gig voor HA met alleen addons. Maar ja, als de ruimte er niet is dan houdt die route op.

Als je ergens anders een VM kan opspinnen… Mijn voorstel gaat over dat je HA alleen gebruikt om addons te draaien, een soort “Home Assistant on the side”

Ik denk dan dat ik nog een keer een rPi op ga tuigen en daar HA “on the side” op draaien, maar dat wordt dan een projectje voor in de Kerstvakantie denk ik :slight_smile:

Bij een reboot van Home Assistant raken de aangemaakte sensoren niet meer beschikbaar. Als ik ze verwijder en opnieuw opstart zijn ze weer beschikbaar. Enig idee hoe dat komt?

Dat komt omdat bij een reboot je automation niet gedraaid heeft. Als je die gevuld wil hebben na een reboot, dan moet je een trigger op je automation zetten dat hij na een reboot loopt.

Dit (let op, er zijn persoonlijke keuzes in verwerkt, pas aan je behoefte aan) zorgt, dat het bij herstart goed komt:

alias: Update gas stations
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "5"
  - platform: homeassistant
    event: start
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: dgp/gas_stations
      payload_template: >-
        {"fuel_type":"euro98","radius":5,"latitude":{{
        state_attr("person.mischa", "latitude") }},"longitude":{{
        state_attr("person.mischa", "longitude")
        }},"friendly_name_template":"[brand] ([station_street])",
        "to_publish":10}

het stukje met homeassistant event start zorgt, dat je na herstart meteen de zaak laat werken.

1 Like

Just started with the DGP-addon, but receiving error in the add-on logs:

[2023-04-12 17:40:57] ERROR : Unable to process station_request payload ‘{‘fuel_type’: ‘euro95’, ‘radius’: 10, ‘latitude’: 52.6xxxxx, ‘longitude’: 4.8xxxxx, ‘to_publish’: 3, ‘friendly_name_template’: ‘[brand] ([station_street])’}’ with error: ‘y1 must be greater than or equal to y0’

can you point out to what y1 and y0 are referring to?
TIA

No, can you enable debug logging and post that log?

Just released 2023.4.16.1 that solves this issue

Just tried to install the addon and I got this error: he command ‘/bin/bash -o pipefail -c apk add --no-cache --virtual .build-dependencies tesseract-ocr tesseract-ocr-dev jpeg-dev libjpeg zlib-dev gcc libc-dev’ returned a non-zero code: 85

yup, same here, did put a issue on it.