How to setup the Energy Dashboard correctly?

Installation: HA 2022.4.1 on raspberry pi
Energy: Slimmelezer from Zuidwijk.com reading energy stats from DSMR 5

The entities sensors are showing the correct data:

But nothing is shown in the dashboard (graphs are empty as well; i’ve waited for data to initialize):

How can i get the energy dashboard to work? Filled with consumption data?

Got a new Slimmelezer with the latest firmware. Same result.

Ik heb net de laatste esphome versie gecompiled en een test Home Assistant versie geinstalleerd op een RPi om het een en ander te testen.

Wat me opvalt is dat ik niet alle sensoren kan selecteren:

En dat terwijl deze sensor weldegelijk aanwezig is:

Ik zal even via mijn interne kanalen wat rondvragen waar ik dit issue het beste kan parkeren (is het een home assistant dingetje? of een esphome dingetje?)

Als workaround zou je esp-link erop kunnen zetten en dan via de integratie DSMR Slimme Meter integreren in Home Assistant.

Het kan trouwens een paar uur duren voordat je de data in de dashboard ziet:

@Sander_van_den_Broek kan je het volgende voor mij controleren?

Wat zie je bij de states onder de developers tools?

En wat zie je onder statistics?


De sensoren die je gebruikt in je dashboard moeten wel op recording staan.

niet kunnen selecteren van alle sensors

Ja, dit viel me ook op, maar lijkt een UI ding. Zorg dat er er meer ruimte is voor je dropdown en dan krijg je wel de complete lijst.

2 uur wachten voor data

Duh

All recording

Nee, bij mij stond ie er echt niet tussen (27” 4K monitor, voldoende ruimte :sweat_smile:)
Net ge-update naar 2022.4.5 en daarna kon ik tarif 2 wel selecteren.

1 Like

Ik had ook dat ik niet alles kon selecteren. Bij mij bleek het de versie te zijn van DSMR Ik heb een kaifa kastje en die ondersteund 2.2, 4 en 5. Ik had 5S geselecteerd waardoor ik niet de juiste waarde binnenkreeg. Ik heb uiteindelijk versie 5 (zonder S) geselecteerd.

Thanks for sharing. That doesn’t seem the problem, cause the values of the sensors are well read.

Is there already a solution for this issue?