Dobiss NXT support

HEt is gelukt ja, alle entiteiten komen binnen.
Hij ging zelf verder onderzoeken…
Ik vraag wel nog es hoe het daar mee zit, en hou je hier op de hoogte.

Haal je die config voor de rolluiken rechtstreeks uit de dobiss nxt? Of dien je de open en sluiten relais per rolluik manueel aan te duiden? En gebruik je de rolluik status info vanuit dobiss om de status in HA weer te geven?

Ik haal de overeenkomstige contacten rechtstreeks uit de NXT configuratie. Ik doe dit aan de hand van de icon-id, en de naam van de uitgang. Er is voor zover ik gevonden heb geen manier om dit rechtstreeks te doen.
De status van de rolluiken kan ik echter niet te pakken krijgen. Deze zit in de dobiss relais modules, maar er komt geen info hierover uit. Dus in HA kan ik de status niet weergeven spijtig genoeg. Ik kies er dan ook voor om dit expliciet niet te doen, want de rolluiken worden ook nog via dobiss zelf bediend. Mocht HA zelf de status bijhouden, zou die niet meer kloppen als ze buiten HA om bediend worden…
Als iemand een contactpersoon bij dobiss kennen wil ik gerust es de situatie uitleggen aan hen en zien of ze die status etc er niet kunnen bijsteken :).

dat issue heb ik ook met de oudere dobiss , deze weet idd niet de state van de rolluiken
wat ik doe ik HA, ik heb een input boolean gemaakt, deze is mjn value_template van de cover in HA

als bv relay 1 aangaat, dan gaat bv de rolluik omhoog; dan zet ik de input boolean ON …
relay 2 aan => rolluik omlaag => input boolean => off

Ja, daar heb ik ook mee zitten spelen. Probleem daarmee is dat ik niet kan weten of ze helemaal toe zijn, of slechts gedeeltelijk. En als HA denk dat ze helemaal toe zijn, dan gaat die de ‘down’ knop desactiveren…
Heb jij dit omzeild?

Nee, dat weet ik ook niet, mijn state is open of dicht… Ik heb geen percentage

ja, dat hij denkt dat het volledig open of toe zou zijn vind ik op zich niet zo erg. Maar probleem is dan dat in de user interface, die knoppen disabled zijn. Dus dan kan ik ze niet eens meer verder laten bewegen…

Ah, maar ik werk met Lovelace buttons, dan gaat dat altijd, dan zijn de arrows niet grayed out op basis van de state

ah ja, met buttons zou het idd nog wel kunnen werken

In principe zou je ook een soort timer kunnen maken, je tellt gewoon hoelang een relays bv aan is, op basis van de tijd zou je ook de positie kunnen weten

ja, voor de screens of rolluiken zou dat kunnen werken. Voor de veluxen echter niet, die werken met korte pulsen, en dus weet je niet hoe lang die werken…

Ah, voor mijn velux heb ik extra Velux gateway gekocht :slight_smile:

bedien je dan je veluxen niet via dobiss?

Nee, ze zijn niet gekoppeld aan een relays… Die gaan volgens mij via een RF signaal, zoals ook die draadloze schakelaar van Velux zelf … Maar via canbus stuur ik de Velux aan via HA dan… Dus heb nu wel enkele muurknoppen van dobiss gekoppeld zal Velux

ah das wel het voordeel van op de canbus zelf te zitten natuurlijk: ik krijg geen signalen van drukknoppen zelf door, dus kan geen custom acties aan knoppen hangen.
Ik zou wel kunnen met vlaggen werken: een knop kan een vlag bedienen, en die krijg ik wel binnen, dus zou kunnen actie nemen bij het veranderen van een vlag…

Ja, zo doe ik het ook, ik moet in dobiss ghost programma’s maken, die ik met drukknoppen aan/uit zet… Dit lees ik uit op canbus… Dus idd ook geen druktoetsen rechtstreeks

ah ok, zelfde principe dus :slight_smile:

Beste,

ik ben ook bezig met ie home assitant te koppelen.

Ik heb enkele stalampen ingesteld als tafellamp in Dobiss. Deze komen in home assistant als Sensor en kan je dus niet bedienen als lamp, het lukt wel als je ze als lamp configureert in Dobiss.

Mvg,

Rik

hey @Rik_Vanden_Boer. Ik heb dit even bekeken, en ik heb inderdaad geen enkele lamp in mijn dobiss NXT geconfigureerd als tafellamp. Dit was dus niet getest. Ik denk dat de update vrij eenvoudig is - ik zal de wijzigingen maken en pushen, zodat je het kan testen.
Ik laat het weten zodra het klaar is!

I have pushed an update, which should fix this.Let me know if this works for you?