Nee nog niet getest want ik weet ook niet precies hoe ik ze moet aansluiten op de controller. Maar ik heb even andere dingen rond mijn hoofd mijn excuses
Ik denk trouwens dat ik dimmer modules verbeterd heb in Dobiss2Mqtt. Ik denk dat er een mapping verkeerd was en dat de polling van de module te snel gebeurde na het wijzigen van de dimmer waarde. Met dimmen is er een fade en eigenlijk hoor je pas te meten nadat de fade animatie gedaan is.
Nope uiteindelijk nooit besteld. Heb vandaag eindelijk een eigen router besteld.
Was het moe dat de dobbis module telkens van ip veranderd als ik mijn telenet modem reset.
Hoi, ik heb ondertussen dobiss2mqtt werkende en krijg via mqtt alle relais en dimmers binnen.
Nu zou ik graag template covers aanmaken voor al mijn rolluiken.
Op dit moment gebeurt het openen en sluiten van de rolluiken via 2 aparte relais. In HA zit dit dan ook 2 aparte entity id’s.
Bv: voor rolluikkeukendeur:
light.rol_keukendeur_op
light.rol_keukendeur_neer
Er is volgens mij geen stop commando, noch is de positie gekend.
kan je maken hoor, ik heb hier ook 2 relais voor openen/sluiten van cover
PS: ik gebruik wel geen dobiss2mqtt , maar gewoon mijn eigen tcp commando’s
Het stop commando , dat heb ik ook, je moet gewoon 2 “uit” commando’s tegelijk sturen naar de 2 relais , die kan je perfect doen in een template cover…
Positie bepalen is moeilijker, die heb ik zelf niet gedaan, je zou bv en timer kunnen maken van 0 tot 100 en effectief tellen hoelag een “aan” commando aan is,en dan op basis van een formule de positie berekenen … , dan heb je de position_template … Mmaar heb ik zelf ook niet gedaan, zag weinig meerwaarde ervan in
Wat ik wel heb gedaan, ik weet de waarde van mijn cover, of deze open/dicht is , ook na een herstart van HA, ik heb hiervoor een input_boolean genomen, de postie van de input boolean check ik op basis van relays 1 of 2 die “aan” was … , dan weet ik of het open/dicht ging … deze input boolean is dan de value_template in mijn cover
Zo zie ziet mijn template cover + input boolean eruit :
de shell commands, zijn effectief de TCP commando’s, ik werk nu met attributen
Het stop commando, is een mood binnen mijn dobiss, is een mood die alle relays van de screens uitzetten
Thanks! Volgende dagen eens mee spelen
Jij gebruikt ook google assistant he. Komt deze daar dan als 1 entiteit binnen? Die cover template maakt daar toch 1 entity-id van, klopt?
heb even feedback gevraagd aan dobiss, 3 kabeltjes moeten we aansluiten
H / L /GND
let wel op, keypresses op de oudere pro/evolution systemen zitten NIET op de canbus, maar programmaties etc wel,… dus als we een drukknop willen gebuiken voor een service/script in HA, dan moeten we een programmatie uitlezen
om CAN uit te lezen , kunnen we esphome in log level zetten :
logger:
level: VERY_VERBOSE
in theorie zou dit project op 20 min up and running moeten zijn
even een update, ik heb de MCP2515 module aangesloten op de max200 ! en het werkt, ik krijg een candump door!
de waardes zijn dezelfde hex decimale waardes als we gebruiken in de TCP commandos, zie hieronder een voorbeeld voor lamp aan/uit , in mijn geval lamp op relays 41 , id 0
[22:35:24][D][canbus:046]: received can message can_id=-2130641152 size=4
[22:35:24][V][canbus:052]: can_message.data[0]=00
[22:35:24][V][canbus:052]: can_message.data[1]=41
[22:35:24][V][canbus:052]: can_message.data[2]=00
[22:35:24][V][canbus:052]: can_message.data[3]=01
[22:35:49][D][canbus:046]: received can message can_id=-2130641152 size=4
[22:35:49][V][canbus:052]: can_message.data[0]=00
[22:35:49][V][canbus:052]: can_message.data[1]=41
[22:35:49][V][canbus:052]: can_message.data[2]=00
[22:35:49][V][canbus:052]: can_message.data[3]=00
Ik volg dit project al even en heb dit ook draaiende. Ik merk juist nogal wat flakiness met statussen en commandos die juist gestuurd worden. De ene dag gaat alles instant juist. De andere krijg ik geen enkele lamp aan. Soms moet ik mijn hele systeem eens hard resetten (dobiss) om het terug up and running te krijgen. Zou het een mogelijkheid zijn om de interface te herschrijven zodat het niet meer pollt naar de web server maar dat we de status bijhouden (en commandos sturen) rechtstreeks op de canbus? Kan desnoods een optie zijn in de config welke ‘connectie’ je wilt gebruiken.
@pergola.fabio Heb je om dit werkende te krijgen juist een arduino met die MCP2515 module nodig? Of moet het een arduino zijn die ook esphome draaiende heeft? Ik zou zelf gewoon een nano bestellen en bij in de kast gooien die via wifi verbind.
Hey Jejskov, je kan de poll interval aanpassen. Vermoedelijk loopt je CAN programmer ergens vast door teveel polling.
Als deel van NXT ga ik de internals herschrijven. Maar sommige systemen zoals het mijne (Ambiance PRO) kunnen enkel via polling werken. Simpelweg omdat er geen webserver is.
Als ik de internals herschreven heb zal het makkelijker worden om per soort installatie iets te bouwen wat met een webserver connecteert. Maar momenteel heb ik me er nog niet achter kunnen zetten.
Een andere optie voor mensen zonder webserver is via die ESP modules werken. Wel vervelend dat het niet makkelijk te linken is met de entities die dobiss2mqtt exposed. Of, er moet iets toegevoegd worden aan dobiss2mqtt wat luistert naar de berichten op MQTT welke van ESPHome komen. Ik geloof dat dit mogelijk moet zijn. Dan kan je polling mogelijks ook afzetten.
@jejskov , anders moet je eens je debug naar @spobo sturen, misschien heeft het te maken met polling ofzo? ik gebruik zelf dobiss2mqtt niet, maar gewoon mijn eigen TCP commandos, ik gebruik het al 2 jaar , ik heb polling op 5 sec staan, in totaal een 50 tal entiteiten en nog nooit een probleem gehad met vastlopen ofzo
canbus projectje, ja, daar ben ik nog maar deze week mee begonnen, ik had nog een nodecmuv3 , dus heb hiermee getest, en gekozen voor esphome, gewoon puut omdat het makkelijk te integreren is… maar hoeft niet, je kan perfect met arduino werken
uitlezen van de canbus is me al gelukt
ik ga het puur gebruiken om te lezen, om eigenlijk een drukknop te onderscheppen om dan een actie te doen in HA, bv de TV aanzetten ofzo, of spotify …
ik heb de indruk dat de canbus dezelfde codes gebruikt als de TCP commandos, body is allessinds etzelfde, dan zal de header ook wel hetzelfde zijn
anyway, dit zullen we zelf moeten uitzoeken, dobiss zal hun canbus niet vrijgeven
Maar ik sta al ver