Getting Live Electric Consumption from Hydro Quebec Meters

Hello there,

As you might well know. All the new smart meters by Hydro Quebec have a Zigbee radio that can be activated.

In some countries, that radio on those smart meters is used to access live consumption and feed data to a little display you can stick anywhere in your house.

Hydro Quebec refuses to activate the radio unless you go with their limited and expensive domotic system called HILO. I think this is not fair.

A complaint to Hydro Quebec brought no good. So I’m going to file a complaint with the “regie de l’energie”. Who is with me ?

:slight_smile:

17 Likes

Bonjour Jean-Sébastien,
Moi aussi, depuis longtemps, je souhaite pouvoir lire la donnée instantané de mon compteur.
J’aimerais discuter de ce projet avec vous.

Bonjour.

Ceux sous HILO peuvent le faire, mais Hydro refusent d’activer la fonction pour les autres systèmes.

Vu qu’Hydro est un monopole, je considère que c’est anti-concurrentiel.

2 Likes

@Twinmind

J’envoie la plainte demain matin. Une fois la plainte déposée, quand j’aurai le numero de plainte, tu pourras, si tu veux, envoyer un message au greffe.

Salut Jean-Sébastien,
C’est une excellente initiative.
Merci pour le suivi.
OK, j’attend ton retour.

Salut Jean-Sébastien,
Est-ce possible de lire le texte de ta plainte ?

Salut Jean-Sébastien,
Belle initiative, ça m’intéresse aussi de me joindre a cette plainte.

Bonjour a vous deux.

Ma plainte a été reçue. Et rejetée.

Il s’avère que la Régie de l’énergie deale seulement avec les issues qui ont a voir avec les tarifs.

Et according to ça. Ça regarde mal.

https://www.lapresse.ca/debats/chroniques/stephanie-grammond/201505/11/01-4868646-a-quand-un-protecteur-des-clients-dhydro-quebec.php

2 Likes

Emporia Wireless Real Time Energy Monitor – Emporia Energy

Ça marchera pas plus. Ils réservent la fonction qu’a leurs clients HILO.

Le gros problème c’est que HILO est indépendant d’Hydro. La régie de l’énergie ne s’occupe que de trucs ayant rapport aux tarifs…

Bonjour, très belle intiiative. Je me joins.

Petite suggestions, a moins que je n’ai pas compris quelques chose. Pourquoi ne pas contacter HYLO directement?

Merci!

Peut-être une option ultime.

Merci!

Hilo veulent vendre du hardware et une souscription. Ca les intéresse pas de brancher d’autres systèmes aux compteurs.

Les compteurs intelligent ont pas de LED qui flash pour indiquer la consommation de 1 Kwh. Ce projet la peut pas marcher

Faut dire que effectivement je n’ai pas regardé a l’extérieur avant de poster ici. Désolé.

Merci de l’info

Has anyone tried this? Based on a Google search, it seems like the only thing that exists to get data (via one’s Hydro-Quebec user account).

One day late. It’s not realtime.

I see. That’s a shame because it appears to leave Hydro-Quebec’s customers with no way to access their live data (other than with HiLo) despite the fact the equipment is able to do it.

I was answered by someone at HydroQuebec that there were “Security Concerns”

I call Bullshit

4 Likes

The only way I can see it being a security concern is that they don’t have a way to provide read-only access. If the current access method offers read and write capabilities, then it’s left to the client software (such as an integration) to be the gatekeeper for what does or doesn’t get written. That means they would be entrusting third-party software to not write over the data, which is an understandable security concern.

Anyway, despite that hypothesis, I agree with you that it’s probably just their unwillingness to do it so, yeah, BS.


FWIW, I was tempted to buy the Emporia Vue product because it is reasonably priced (compared to similar devices) and has good reviews. However, the darn thing has no local access and all its data is in Emporia’s cloud.

Cloud access is currently free but should they ever need an additional revenue stream they can impose subscription fees. In addition, if they ever go out of business, the device will continue to operate properly but will be useless without cloud access.

I don’t believe anyone has reverse-engineered its communication protocol or developed new firmware for it (assuming it can be reprogrammed).