Rollershutters are light instead of cover

I pair my new profalux shutter with the zigate and home assistant added it as light entities instead of a cover entity. Does anyone know how to fix that?
Thanks !

Is zigate a custom integration? I don’t see it on the normal list.

I see this one which only has a switch/sensor/light component handled.

There’s also this guy with the same issue request about shutters as lights.

It hasn’t been updated in many years. I don’t think the integration supports this device.

Do the commands actually work? My guess is…no.

If they do, you could create a template cover and use this ‘light’ as the control for up/down.

Can you not change the device_class in the customise menu?

I believe that internally deconz handles blinds as lights, it just exposes them as blinds through the api. The commands seem pretty much the same as for a dimmable light.

I use a template cover to get over a problem where otherwise the blind shows as closed unless it’s totally open. I’ve linked to it, in case it helps but clearly, I realise your issue is different.

I try but no changes
This is what I have in customize.yaml

light.zigate_20918a00000a35d1_1:
  class: cover

I added this custom module : https://github.com/doudz/homeassistant-zigate
I’m the guy who posted the issue on github.

The commands works but I would like to have a clean install with up/stop/down button and not a slider to choose the luminosity of my shutters

This is what I have in mine…

cover.living_room_blinds:
  device_class: blind

I uninstall homeassistant-zigate and install ZHA but my shutter is detected as a binary sensor and not cover. :frowning:

Hi all,

To start, happy new year! Hope 2021 will be better than 2020 and HA continu to be so cool!

I don’t use the zigate, i use the conbee 2 but i’v the same problem.

As a light, i can control my rollershutter with light.turn_on to open, light.turn_off to close and brightness to change the position.
But it’s not really perfect. Especially when i use the google nest wich respond “i turn off the light” to close.
So, i started to create a Template. To be honnest it’s the first one and i’m not really comfortable with that.
Now, the command ‘cover.close’ and ‘cover.open’ works. I don’t need the ‘stop’ so there is no problem.
But i don’t now how tu use “cover.position” with brightness!

This is what i did:

cover:
  - plateforme: template
    covers:
      cover_cuisine:
        device_class: shutter
        friendly_name: 'Volet cuisine'
        open_cover:
          service : light.turn_on
          data:
            entity_id: light.cuisine
         close_cover:
           service : light.turn_off
           data:
             entity_id: light.cuisine
          set_cover_position:
           service : light.turn_on
           data:
             entity_id: light.cuisine
             position : '{{ brightness }}'

Is there someone who can help me? Or maybe to offers a better solution?
Thanks for your help.

Salut @Eternalpolo
Je te réponds en français, j’ai vu ton message sur Facebook hier mais je ne le retrouve plus.

J’avais eu le même problème que toi quand j’ai voulu ajouter mes volets profalux sous home assistant.
J’avais commencé par installer ce module https://github.com/doudz/homeassistant-zigate. Mais avec ce module, les volets étaient détectés comme des lumières.
Avec le module de doudz, home assistant était capable de connaitre la marque des volets. Ce n’est pas le cas avec zha, dans la colonne manufacturer j’ai quelque chose du genre “unk_manufacturer” qui s’affiche mais ça ne pose pas de problèmes.
J’ai finalement installer ZHA, et tout fonctionne bien avec cette intégration.
J’ai eu quelques soucis pour l’intégration des volets avec la zigate. Parfois, j’ai du m’y prendre à plusieurs reprises pour que ça fonctionne. J’ai aussi eu le cas ou juste la télécommande du volet s’ajoutait dans HA et pas le volet. A force de persévérance, mes 10 volets sont maintenant correctement intégrés.

Es tu sur que la conbee II est compatible avec les volets profalux ? Je ne les vois pas sur cette page : https://phoscon.de/en/conbee2/compatible.

Désolé, ma réponse ne va pas te faire avancer plus que ça pour ton problème

Salut @elyisum,

Merci de ton retour.
Je m’étais justement dis que j’allais essayer de passer par ZHA pour voir.
Là ma Conbee fais des siennes donc je dois résoudre un autre petit soucis préalablement mais ensuite je vais voir ce que ça donne. Je ferais un retour à l’issu.

Pour moi oui la Conbee doit être compatible, ou du moins Deconz puisque je pilote mes volets correctement. Seulement je le fais avec les commandes de lumières quoi.

Salut à tous,

Si cela peut servir à d’autres.
Comme me l’avait suggéré @elyisum, j’ai utilisé ZHA.
Mes volets ont été immédiatement détecté comme des covers. Donc parfait. Pour certains j’ai dû faire 2 ou 3 apparairages avant qu’ils ne soient détectés mais le résultat est là.

Merci du coup de main.

Bonjour @Eternalpolo . Je viens de terminer mon installation de HA avec un module CC2531 pour Zigbee. J’ai installé ZHA pour gérer zigbee.
J’ai un BSO profalux avec sa télécommande Zigbee. Pourrais-tu me donner la procédure pour “l’appairer” avec HA ?
Merci

Bonjour @benjisail ,

Personnellement j’ai suivi le tuto suivant qui est assez bien fait. C’est pour la Zigate mais en sois le process d’association est similaire.

Je sais qu’après l’association, mes volets ne tournaient plus dans le bon sens et les fins de courses étaient oubliés. Mais c’est normal puisque je devais réinitialiser complétement. Mais j’ai utilisé la notice fournie pour tout reparamétrer comme il faut.
Autrement tu peux retrouver les notices directement sur le site du constructeur à cette adresse, inscription obligatoire.
Ou sur ce site sans inscription

J’espère que ça t’aidera.
Bon courage.