Dobiss2mqtt

Duw je op een knop waar een output aan hangt? Misschien zie je wel gewoon een update van de relais door komen. Maar wel een interessante piste. Zou het kunnen dat er maar 1 iemand tegelijk kan lezen op de seriële poort?

@skank ik denk dat je de enigste met NXT bent. Ik heb eerder tijd in weekends. Ik kan wel eens proberen ahv de documentatie een eerste opzet te doen. Om bv enkel lampen te ondersteunen. Zien wat dat geeft. Jij moet dan verifiëren of het effectief werkt. En eventueel de code verbeteren totdat het werkt :slight_smile:

Wel handig dat die NXT ook makkelijk kan uitlezen wat er allemaal op je systeem hangt.

Niemand van dobiss die me een gratis upgrade wil geven zodat ik het perfect kan integreren? :thinking: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nice. Swws bestellen. Moet je er 1 voor je volledige installatie hebben of 1 voor elke cirkel met knoppen?

Geen flauw idee? Ik vermoed 1 ? Is dat niet een soort bridge ofzo? Zoals ook de webserver werkt? Keep us posted!! Dan ben ik ook wel geïnteresseerd

@xtra gaat je hier ook mee kunnen helpen, hij kon toch via terminal de can uitlezen

@spobo: dat zou super zijn als je een eerste stap kan doen.
De api in dobiss is al geactiveerd.
Ik zal aan mn schoonbroer vragen of ik er in het weekend aan kan.

Uiteraard is het de bedoeling te werken totdat het werkt :slight_smile:

Of deze @xtra @spobo


of

denk dat de 2de juiste is, is precies een klein verschil tussen de 2
Geen shipping en goedkoper, gewoon wat langer wachten :wink:

Maar lijkt me identiek te zijn, ze linken zelfs naar de canable website

Interessant topic : Canopen (Can bus) for home automation, a good idea or not?

@spobo , @xtra

nog wat extra info van dobiss:

  1. ik heb gevraagd, puur uit interesse , wat een upgrade zou kosten naar NXT, blijjkbaar is het alleen de master controller die vervangen meot worden, de andere modules in mijn geval moeten een SW update krijgen…zodra ik weet wat het kost, laat ik het jullie ook weten … nuja, ik ben nog niet direct overtuigd om te upgraden, ik zie nog geen meerwaarde

  2. de usb to can aansluiten, feedback dobiss:


Hangt ervan af: als ze een oudere MAX200 hebben, is de CAN bus nog bedraad aangesloten (CH/CL/M).
Indien ze een nieuwere hebben en ook een CAN/USB interface, dan zit er normaal een patch blokje tussen om van RJ12 naar CH/CL/M te gaan. Ze kunnen daar gewoon met een UTP aansluiten.

Ook interessant lijkt me deze versie : https://ucandevices.github.io/cec.html
deze kan je benaderen via rj45, dan heb je geen PC of raspberry nodig in de buurt van de dobiss configuratie

aansluiting in mijn geval, dus om terug te komen op jouw vraag @spobo , we hebben er dan maar 1 nodig, in principe dus voor 18€ zijn we gesteld om keypresses op te vangen

Damn geen afzonderlijke USB/CAN interface hier :frowning: ik heb wel de master pro.
Heeft Dobiss bevestigd dat de keypresses via de api van de NXT beschikbaar zijn?

maakt dat uit denk je? op die master pro zit toch ook de can ? zou je daar niet van kunnen aftappen ?
en idd bevestigd :

Door de CAN bus rechtstreeks te gaan uitlezen, kan je sneller reageren, maar de ID van een drukknop wordt enkel in NXT op de CAN bus gepost.

denk alleen maar de personen die ook de “oude” webserver hebben, alleen die hebben die cantousb interface … jij kan toch gewoon aansluiten op de masterpro ? daar staat toch ook de m/ch/cl/5v op ?

yes ik heb exact zelfde setup

hoe bedoelen ze dan rj45?

sorry, ik bedoelde rj12 , typfoutje

de rj45 staat op die can 2 usb convertot die kan kopen, die kan je op je netwerk koppelen
zo kan je de canbus benaderen via putty of telnet lijkt me zo

Inderdaad, heb al wat gespeeld met de settings voor poll interval.
Gezien ik de 0-10V dobiss stuurmodule gebruik voor het aansturen van de niko dimmers achterliggend en deze stuurmodule nog niet juist wordt aangestuurd in dobiss2mqtt, dien ik de dobiss app zelf nog te gebruiken voor het opzetten van mijn dimlichten. En dat zijn net de lichten die ik het meeste gebruik :-).

Ik merk dat van zodra dat ik continue polling opzet in dobiss2mqtt en ik de dobiss app gebruik voor mijn dimlichten, hij problemen krijgt. Wat logisch lijkt natuurlijk.

Net geïnformeerd bij onze integrator. De 0-10V stuurmodule van dobiss stuurt gewoon een 0-10V signaal uit dat door de niko dimmer wordt binnen genomen en zo de lichten uiteraard gewoon dimt op basis van het voltage dat hij binnenkrijgt.
Lijkt mij gewoon nog de juiste data uit te sturen naar de dobiss 0-10V stuurmodule :wink:

zijn dat niet gewoon hex codes? dat doe ik ook voor mijn dimmers , ik heb wel geen niko dimmers
ik gebruik wel dobiss2mqtt niet, gewoon mijn eigen script nog
probeer het anders eens gewoon via putty ?

wie is er technisch zowat thuis in dat CAN wereldje? zou je gewoon de CH CL moeten aansluten ? of is ook de GND nodig? want zo van can2usb convertors vind je online in 2 draads en 4 draads aansluiting precies CH/CL en/of CH/CL/M/5v …

op die dobiss can2usb staat alleen maar CH/CL/M volgens mij? geen idee of die M dus nodig is om aan te sluiten? :slight_smile:
wie gaan zo een convertje kopen?

anders moet je eens dobis vragen of ze aansluit schema van de usb module eens kunnen doorsturen
maar ik dacht dat er ook een soort van adress op staat
maar daar heb ik niet direct een idee van

die staan hier hé

daar zijn het idd 3 kabeljes :

https://www.dobiss.com/nl/system/files/downloads/DO5130%20%2B%205135PRO.pdf

de M is de GND neem ik aan?

in het geval van @tvds , zonder USB2CAN, kan hij gewoon aftappen van de max zelf

Ter info in maart 2019 heb ik nog een offerte gekregen voor die nieuwe module…
DOBISS NXT-Server web-based 1.245,000

amai, dat is te duur :slight_smile:, want het bied geen meerwaarde voor HA users

Ik had het ondertussen ook aangevraagd bij mijn installateur. Normaal kost die inderdaad 1245€ nieuw. Als ik mijn oude master pro inlever krijg ik de NXT voor 895€. Maar nog steeds veel geld natuurlijk :face_with_raised_eyebrow: